Warkah Ramadhan

Nabi s.a.w bersabda: "Orang yang lebih berhak mendapat syafaatku pada hari kiamat ialah oarang yang lebih banyak selawatnya kepadaku." Ibn Mas'ud r.a

Khamis, Ogos 04, 2011

Mungkin ini Ramadhan Terakhir

"Hati ini semakin sayu.Angin diluar kamar bertiup laju menuju ke mana pun tidak aku ketahui.Bulan sabit memancar terang diatas sana.Awam hitam bergerak menuju keselatan.Kesunyian malam semakin terasa dikala semua mahkluk bernama manusia sedang enak beradu diatas hempuk tilam.

Esok ramadhan menjelang lagi buat kesekian kalinya.Cuaca yang agak mendung dan redup buat seminggu dua ini.Berharap ianya akan berterusan untuk 4 minggu kehadapan. Anak-anak yang lena dibalik pelukan sang ibunya,adakah mereka sedar yang keesokkan harinya adalah 1 ramadhan? Aku masih didalam kamar memikirkan adakah ada nyawa untuk aku bertemu ramadhan pada kali ini.Ketakutan terasa secara tiba-tiba...

Semalam aku berdosa,begitu juga dengan kelmarin.Malah ianya berlangsung setiap hari.Semakin lama semakin tiada rasa kedosaan itu pada aku.Aku mengetahui Allah itu Esa.Allah itu Maha Perkasa.Allah ciptakan sistem untuk kita amalkan dan yang dilarang kita tinggalkan.Semakin aku ketahui yang dilarang itu,semakin handal aku mempraktiskannya dalam hidup yang fana ini.Aduhhhhh aku takut ya Allah.

Ramadhan ini aku berazam untuk kembali kepada mu yaAllah.Aku mengaku yang aku ini bukan hamba mu yang saleh.Segala macam dosa pahala telah aku lakukan dan ianya menjadi semakin asyik yaAllah terutama melakukan dosa.Semakin aku ingin mendekati mu,semakin teruk dosa aku cuba lakukan lagi.Semakin aku tahu kekuasaan mu.semakin teruk kedosaan aku lakukan tanpa menghiraukan mu yaAllah.

Aku tahu aku ini lemah yaAllah,tapi aku selalu bongkak meninggi diri dengan manusia yang lain.Bila aku tersedar, aku takut yaAllah.Bila semakin aku takut,makin kuat lagi kebongkakkan aku dibuai oleh sang iblis. Tolonglah yaAllah.Aku ini insan kerdil.Dugaan yang Engkau beri, aku tidak mampu untuk menolaknya..YaAllah,kurangkan dugaan mu untuk aku yaAllah.Aku semakin hanyut dengan kelekaan dunia ini.

Sekarang aku terpaksa tetapkan saat kematian aku agar aku terus merasai ketakutan pada mu yaAllah.Aku mengandaikan kematian aku adalah pada 1 syawal 2010.Hanya inilah sahaja aku mampu lakukan agar aku tidak hanyut dengan dunia ini lagi.Hanya tinggal lagi 29 hari untuk aku menghirup udara didunia ini dan setiap hirupan udara yang aku lakukan telah mengurangkan jumlah hirupan yang masih tinggal untuk aku.

YaAllah..dengan fadhilat solat terawikh yang Engkau ilhamkan kepada Junjungan Besar Rasulullah SAW ini,aku akan berazam untuk merebut kesemua fadhilatnya sepanjang ramadhan ini. Dan sebelum mata ini terpejam nanti yaAllah,berikan aku peluang untuk mendapat malam lailatul Qadar yang terakhir ini yaAllah.Aku merayu kepada mu sesungguhnya yaAllah.Jika boleh dibayar untuk mendapatkan malam itu,aku pasti akan membayarnya yaAllah.Tolonglah dengar rintihan hambamu yang terlalu banyak dosanya yaAllah.Berilah peluang untuk aku untuk kali ini sahaja yaAllah.

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...