Warkah Ramadhan

Nabi s.a.w bersabda: "Orang yang lebih berhak mendapat syafaatku pada hari kiamat ialah oarang yang lebih banyak selawatnya kepadaku." Ibn Mas'ud r.a

Selasa, Disember 22, 2009

Didik Anak Dengan Peribadi Muslim

Kewajipan ibu bapa terhadap anak-anaknya ialah memberikan mereka nama yang baik, membaikkan akhlaknya, mengajar membaca dan menulis, mengajar berenang, mengajar memanah, memberikan makanan yang halal lagi baik, dan menjodohkan mereka apabila mereka telah dewasa. Ibu bapa perlu mendidik anak-anak secara positif, khususnya dalam pembentukan peribadi dengan sifat-sifat seperti berkeyakinan, memuliakan diri sebagai hamba Allah, menjaga nilai harga diri, bersifat benar, berani dan tenang dalam segala keadaan, Beberapa panduan yang disenaraikan di bawah ini mungkin dapat membantu ibu bapa dalam proses membentuk peribadi anak-anak.


1. Panggillah anak-anak dengan nama yang baik. Jika ada anak yang namanya buruk dan tidak menurut Islam, panggillah dia dengan nama yang bagus dan menurut Islam. Janganlah menghina nama anak yang buruk sehingga anak-anak lain akan meniru dan menolok-olokkan serta menimbulkan kedengkian dan pelbagai penyakit hati.

2. Atur jadual kegiatan anak, misalnya dalam hal makan, tidur, mandi atau kegiatan lainnya terutama untuk anak berusia tiga tahun dan ke bawah.

3. Atur jadual makan anak-anak sesuai dengan perbezaan usia. Misalnya, anak-anak yang berusia tiga hingga enam tahun memerlukan sekitar empat kali makan setiap hari dengan jarak empat jam. Jumlah waktu makan akan berkurang seiring dengan pertambahan usia.

4. Biasakan anak-anak tidur lebih awal. Hindarkan tempat-tempat hiburan yang membuatkan anak terlambat tidur atau hiburan yang merosakkan keperibadian anak-anak.

5. Biasakan anak-anak bersikap jujur dan berani. Biasanya, kejujuran dan keberanian itu hanya akan timbul pada diri anak-anak yang telah dibina dengan sifat tersebut sejak awal. Misalnya, ketika anak-anak tidak berani mengaku telah memecahkan sesuatu benda, katakan padanya, "Jika kamu jujur, ibu akan memaafkan kamu." Sebuah hadis menyatakan :
"Janganlah kamu memukul anak kerana memecahkan wadah. Sesungguhnya wadah itu memiliki batas akhir (ajal) seperti halnya ajalmu."

6. Jauhkan diri daripada bertindak kasar terhadap anak-anak. Tindakan kasar hanya akan menimbulkan dendam dan kebencian dalam diri anak, serta kecenderungan untuk bermusuhan dan berbuat kejahatan. Berhubung dengan memukul anak pula, pukulan tidak boleh lebih daripada sepuluh kali. Dalam sebuah hadis ada disebutkan :
"Tiada pukulan yang melebihi sepuluh kali kecuali menyangkut had-had Allah (pelanggaran terhadap Allah)."

7. Biasakan anak-anak mengasingkan duit belanjanya untuk didermakan kepada orang lain. Hal ini akan melatih anak tidak kedekut dan membiasakan mereka beramal.

8. Terapkan sifat amanah sejak awal kepada anak-anak. Biasakan mereka menghormati milik orang lain, misalnya dengan tidak mengambil barang-barang milik rakan mereka.

9. Nasihatkan anak-anak agar dia tidak meniru perbuatan orang dewasa seperti merokok, mengecat kuku, bersolek dan lain-lain.

10. Sentiasa luangkan masa untuk memeriksa penampilan anak-anak, misalnya dalam hal rambut, kuku, gigi, hidung, telinga, pakaian, kasut, kaki dan sapu tangan.

11. Hindari anak-anak daripada terlibat dengan perselisihan orang dewasa, atau kebiasaan wanita yang berborak panjang lebar kerana hal ini akan mempengaruhi dan berbahaya terhadap keperibadian anak-anak.

12. Biasakan agar anak-anak tidak malas atau banyak tidur melebihi waktu yang sepatutnya. Motivasilah agar mereka membesar menjadi anak yang sihat serta sentiasa ceria dan gembira ketika bermain.

13. Perlakukan anak-anak sesuai dengan perwatakannya tanpa menghilangkan hak anak-anak lelaki dan perempuan. Perlakuan menyamakan anak lelaki dan perempuan merupakan tindakan penzaliman atau penyelewengan terhadap fitrah Allah.

14. Bantulah anak mengulang kaji pelajaran dan hafalan. Jika anak kurang menunjukkan minatnya terhadap konsep-konsep ilmu pengetahuan walaupun telah diberi motivasi seperti pemberian hadiah dan pujian, alihkan perhatian mereka kepada perkara-perkara bersifat profesional seperti bidang kerja yang boleh mereka ceburi.

15. Terapkan adab-adab seharian agar menjadi amalan mereka seperti adab makan dan adab tidur disertai dengan doa-doa ketika melakukan sesuatu pekerjaan

16. Pisahkan tidur anak lelaki dan perempuan ketika mereka berusia 10 tahun. Sabda Rasulullah S.A.W. :
"Suruhlah anak-anakmu mengerjakan solat pada usia 7 tahun dan pukullah mereka jika pada usia 10 tahun mereka meninggalkan solat. Serta pisahkanlah mereka (anak lelaki dari anak perempuan) ketika tidur."

17. Tanamkan dalam jiwa anak-anak kebiasaan untuk menyingkirkan benda-benda bahaya yang menghalangi jalan seperti kaca, sisa-sisa makanan, kayu dan lain-lain dengan membuangnya ke tempat yang selamat.

18. Kenalkan kepada anak-anak cerita-cerita Islam seperti kisah peperangan yang berlaku pada zaman Nabi yang dapat membina sifat berani dalam diri mereka dan kebanggaan terhadap pahlawan-pahlawan Islam.

19. Pastikan anak-anak membaca doa sebelum keluar rumah. Dengan demikian, anak tersebut telah diamanahkan kepada Allah yang tidak mensia-siakan apa yang telah diamanahkan kepadanya. Biasakan juga anak-anak memberi salam ketika keluar rumah.

20. Jauhkan anak-anak daripada bentuk nyanyian yang menyesatkan dan tidak bermanfaat. Biasakan mereka dengan nyanyian atau cerita yang sesuai dengan ajaran Islam. Misalnya nasyid-nasyid yang mengandungi puji-pujian kepada Allah dan Rasulnya."
Read more...

Selasa, Disember 15, 2009

Mewarasi Kemarahan, Bagaimana?

Marah menjadi sejenis emosi negatif jika tidak dikawal. Petrol di dalam botol dibakar semberono boleh meletup membunuh, petrol di dalam enjin dibakar secara terkawal dan berseni (cam campro CPS) menghasilkan pacuan tork yang tinggi.

We cannot manage/control thing we cannot measure. We cannot measure thing that we don't know. Jadi apakah marah itu?

Marah adalah hasilan daripada konflik antara akal dan realiti yang menimbulkan gangguan pada fisiologi – emosi. Emosi ini pula akhirnya mengganggu akal. Seperti arus hasilkan haba, haba itu pula hasilkan rintangan pada arus.

Kita boleh merasai marah tetapi sampai satu-satu tahap sahaja sebelum kita dirasuk jin Bukit Tengkorak mengamuk dan sedar-sedar kekasih hati di depan sudah merah meleleh air matanya.

Emosi benar-benar menggelapkan akal, bukan?

Ketika marah akal menjadi pendek bahkan gila. Apa tidak gila kalau marahkan suami pinggan mangkuk dipecahkan? Betul tak? Marahkan orang di telefon, telefon itu yang dihempas ke dinding sampai berkecai. Ish, tak logik betul! Marahkan isteri, isteri itu dilempangnya, apa tidak gila? Marah isteri kerana apa? Kerana sayang! Kalau sayang kenapa lempang? Marah! Bukan marah tapi gila. Kalau marah sebab sayang, ada cara-caranya.

Emosi mengaburi akal menjadikannya hampir gila atau gila terus.

Jadi ketika akal kita digelapkan emosi amarah, bagaimana kita nak bersikap rasional? Tentulah tidak boleh bukan? Akal dah gelap, kita nak berfikir macam mana?

Maka kita kena tahu bahawa kita bukan akal kita. Akal cuma anggota seperti tangan dan kaki yang perlu ada ‘kita’ untuk gerakkan ia atau diamkan ia. Di sini, kita perlukan kuasa hati (Emotional Intelligence, EQ). Ketika marah membuak-buak, akan ‘tercetus’ di akal kita untuk maki hamun, sepak terajang, pecah barang, atau mengamuk. Apakah semua yang dicetuskan akal itu perlu kita 'ikut'?

Cetusan & perbuatan. Di antara keduanya hati berdiri.

Kita sudah biasa merasai ruap-ruap marah biasa yang boleh kita tahan. Kali ini saya cuma mahu korang merasai ruap-ruap atau aura-aura marah gila yang melebihi tahap normal itu. Girls yang tengah period tu memang 'spesimen' terbaik untuk latihan ini.

Terlebih dahulu, ringkas berkenaan hati. Hati (EQ) berfungsi mengawal akal. Hanya 'hati' mampu mengawal 'diri' dari mengikut kata 'akal'.

(diri = kamu yang nampak di dalam cermin seketul itu tolak jasad kamu tolak minda kamu tolak perasaan hati kamu = the soul, the spirit, ruh yang ditiupkan)

Hati lemah, orang akan jadi panas baran. Hati lemah bermakna EQ lemah iaitu ketidak-upayaan mengawal emosi-emosi yang dicetuskan oleh ketidak-serasian akal dan realiti.

Akal memantikkan bahawa kita sepatutnya dipuji tetapi realitinya saat ini kita dikeji, akal akan mencetuskan pemberontakan. Hati yang lemah akan mengikut. Hati yang kuat akan mengawal cetusan-cetusan akal dan menjernihkan emosi untuk memikirkan perkara-perkara yang lebih luas yang boleh difikirkan terang-terang ketika tidak marah.

Untuk mengawal marah kita perlu tahu untuk 'mengukur' marah itu. Bagaimana? Suhu diukur pada pengembangan merkuri. Tekanan udara diukur dengan turus air. Marah hendak diukur pada apa?

Ya, tahap gangguan fisiologi itu sendiri. Aliran darah menderau-derau, pengembangan bronkus dan bronkiol paru-paru sampai bernafas semacam naga, remangan roma, kekacauan akal yang mendesak-desak aksi-aksi sadis seperti menengking, menyumpah, merosakkan, menampar dan sebagainya, dan juga haba pada telinga barangkali boleh. Ini semua fisiologi dalaman yang boleh korang rasakan dan pastikan sendiri.

Maka selepas ini kalau ada orang buat korang marah. Gila-gila punya marah. Di saat itu, di saat dia memaki korang, di saat dia menampar korang, di saat dia menghempas fail di atas meja korang, di saat telinga korang berdesing "Zziiiiiiinnggggg..."; cuba buat perkara-perkara berikut:

1) Diam. Cuma diam. Jangan bercakap. Jangan berpaling. Jangan gerakkan kaki dan tangan. Just don’t do anything. Sebaliknya, rasai apa yang sedang berlaku di dalam diri. Rasai sebaiknya. Hayati rasa-rasa itu menyelinap. Di telinga, di paru-paru, di tangan dan di kepala yang paling penting.

2) Untuk menghayati rasa-rasa ini korang perlu sedar, sensitif, dan otak korang pada saat itu tidak boleh membuat sebarang proses berfikir (computation), berkhayal atau mengakses memori-memorinya. Jangan hairan, otak yang sibuk mengakses memori membolehkan korang memandu sejauh 10km tanpa sedar tetapi tepat. Ketika marah dan diam itu jangan benarkan otak mengakses memori supaya ia boleh mengakses perkara-perkara yang sedang terjadi iaitu rasa-rasa mencucuk di dalam diri agar akal korang boleh manganalisa rasa-rasa itu.

3) Selepas hamba Allah itu selesai urusannya membuat korang marah itu, cepat-cepat tulis satu persatu ayat-ayat ‘lahanat’ yang mahu korang hamburkan tetapi korang diamkan untuk merasai emosi gila tadi.

4) Selepas puas hati, pergi ambil wuduk, ambil oksigen segar, dan tengok kembali ayat-ayat ‘lahanat’ tadi. Cuba gubah untuk jadi baik sikit. Cuba fikir kelemahan beliau yang marah korang tadi, mak abah beliau, kucing beliau, bulu ketiak beliau yang berjerubu tidak sempat dicukur, perkara-perkara bodoh yang beliau buat atau dibuat ke atas beliau.

5) Ada perbezaan pada dua versi ayat tersebut? Praktis membuahkan kesempurnaan (practice make perfect). Lama-lama korang boleh melakukan ini di dalam satu nafas.

6) Jumpai beliau dan bincang dengan baik.

Bos saya pernah dimarahi kontraktor yang punya banyak alasan untuk melengahkan kerja. Kontraktor yang dapat kontrak daripada syarikat kami, boleh dia marah klien dia. Anehnya, saya yang panas telinga mendengarnya, bos saya boleh senyum. Kemudian dia berkata, “terima kasih, encik pun tahu saya boleh batalkan kontrak ni bila-bila masa. Saya rasa kontrak ini saya akan batalkan. Terima kasih datang.”

Semasa dua hari Absyar bayi comel saya pulang ke rumah, sukar untuk isteri saya bagi dia susu badan. Kekok isteri saya satu hal, kekok budak tu nak menghisap pun satu hal. Melihatkan senario itu entah kenapa saya jadi emosional. Rasa nak marah. Panas. Anak lapar dan menangis. Sampai kata-kata pun jadi sedikit meninggi menyuruh isteri saya betulkan sini, ampu sana, tonyoh sini. Menyedari serangan emosi, saya keluar daripada bilik. Sedut oksigen, basuh muka dan kendurkan paru-paru. Lima minit saya dapatkan isteri saya balik untuk membantu dia menyusukan Absyar sambil senyum.

Sampai sekarang ni bila laptop ni buat hal, pernah juga saya tekan-tekan ctrl alt del semacam orang gila. Hish. Nafsu memang azali dalam badan, rendam dalam neraka ribu-ribu kali pun tak mati dia.

Bila dah dapat anak ni, saya mulai sedar untuk mendidik diri agar menangani anak itu bukan dengan emosi tetapi cinta.

Kadang-kadang memang kita marah sebab sayang anak. Tetapi itu ‘general/overall mental statement’ yang kita boleh jawab bila-bila masa apabila ditanya, saat waras. Yang dipertikaikan di sini, adalah ketika atau di saat-saat marah itu sendiri. Ketika marah itu, ketika kita mengangkat tangan untuk memukul itu, adakah sebab sayang atau melepas geram?"
Read more...

Rabu, Disember 02, 2009

Aduhai Pemandu Malaysia

MASIH teringat kata-kata Tun Abdullah Ahmad Badawi: "Daripada segi kemudahan infrastruktur, negara ini mempunyai kemudahan kelas pertama dunia, namun sikap masyarakat yang menggunakannya masih pada tahap mentaliti kelas ketiga."

Pada penulis inilah keadaan sebenar jika mahu dirungkai mengenai episod kematian lebih 200 nyawa sepanjang Ops Sikap yang dilancarkan sempena musim perayaan Aidilfitri lalu.

Kita boleh bina infrastruktur dan sistem jalan raya sebaik mana sekalipun. Namun sikap gelojoh dan suka menunjuk lagak di atas jalan raya masih menjadi ciri dominan sebahagian besar pemandu di negara ini.

Benarlah kata Ketua Polis Negara, Tan Sri Musa Hassan. Jika dikenakan hukuman bunuh sekalipun, sikap pemandu super hero di negara ini tidak akan berubah.

Pemandu Malaysia boleh menjadi pekerja yang kreatif, seorang petugas yang berdedikasi dan berdisiplin atau individu yang warak. Tetapi apabila memandu di jalan raya, entah apa yang merasuk mereka.

Pelbagai tabiat serta kesalahan asas yang mengundang bahaya kepada nyawa orang lain dilakukan berulang kali tanpa ada rasa bersalah atau insaf akan kesalahan tersebut. Perhatikan kesalahan asas ini, yang nampak remeh dan kecil tetapi menimbulkan bahaya besar kepada nyawa pengguna jalan raya.

Pengamatan penulis dalam tempoh seminggu berhari raya di rumah sanak-saudara dan melalui lebuh raya mahupun jalan persekutuan dan jalan negeri di Kedah, Perlis dan Pulau Pinang mendapati kesalahan-kesalahan berikut dilakukan oleh kebanyakan pengguna jalan raya.

1. Memandu melebih had laju yang dibenarkan

2. Menggunakan telefon mudah alih semasa memandu

3. Memotong di garisan berkembar

4. Tidak memakai tali pinggang keledar sama ada pemandu, penumpang di bahagian depan mahupun belakang.

5. Memandu perlahan di lorong sebelah kanan.

6. Memandu terlalu perlahan di lorong sebelah kiri, ibarat sedang bersantai sehingga menyusahkan pengguna lain.

7. Mengikuti terlalu rapat kenderaan yang ada di hadapan.

8. Tidak memakai topi keledar bagi penunggang motosikal.

9. Membelok secara tiba-tiba tanpa memberi lampu isyarat untuk membelok

10. Memandu sesuka hati, tidak sabar dan suka memotong barisan khususnya sewaktu hendak membayar tol.

Jika mahu disenaraikan kesalahan lain, memang masih banyak. Sindrom "mabuk lemang dan ketupat", seakan-akan menghantui pemandu pada musim perayaan ini.

Apa yang dikesalkan, penulis dapati ramai pemandu bersikap terburu-buru memandu kenderaan mereka, seolah-olah ingin cepat sampai ke destinasi.

Timbul persoalan di benak penulis, apakah sikap rakyat begitu hipokrit. Begitu ghairah untuk beraya, untuk memohon ampun dari sanak saudara dan menziarahi kaum kerabat dan hanya mahu cepat sampai. Sedangkan dalam masa yang sama, nyawa diri sendiri dan pengguna lain tidak diperhitungkan?

Kenapa kita begitu ghairah untuk cepat sampai? Apa yang hendak dikejar dan apakah usaha menghubungkan silaturahim, menziarahi kaum keluarga dan usaha memohon maaf, hanya dihadkan satu hari di hari raya? Bukankah proses memohon maaf, menyambung silaturrahim ini perlu dijaga sepanjang masa?

Atau, ramai pemandu beranggapan, "biarlah aku membuat dosa dan menyakiti hati kawan rakan dan saudara mara, selama 364 hari kerana baki sehari lagi yakni di hari raya, aku boleh memandu sesuka hati dan cepat sampai untuk memohon maaf di atas segala kesalahan yang aku lakukan".

Inilah budaya tidak toleran. Budaya meraikan Aidilfitri yang tidak kena pada tempatnya.

Apa yang lebih menghairankan, kita boleh nampak pemandu berhabisan beribu ringgit untuk aksesori kereta, membeli kereta baru, berpakaian baru, namun tidak nampak pula akan pembaharuan sikap bila memandu.

Apakah tahun demi tahun kita akan terus berbangga dengan menghitung statistik terkini menunjukkan angka korban.

Satu kematian sia-sia, yang bukan pun akibat mempertahankan negara daripada serangan musuh, sebaliknya gejala 'membunuh diri' di jalan raya, kesan kealpaan dan sikap lalai diri sendiri.

Kempen sudah, peringatan pun sudah, entah bila sikap pemandu bakal berubah.

Hukuman, penguatkuasaan, beribu-ribu saman dan kompaun dikeluarkan, namun semua itu dipandang enteng dan remeh.

Barangkali juga, sikap toleransi penguatkuasa undang-undang seperti Polis Diraja Malaysia dan Jabatan Pengangkutan Jalan Raya yang tidak membuat sekatan jalan raya kerana dikhuatiri mengundang kesesakan lalu lintas musim perayaan ini diambil kesempatan oleh ramai pemandu.

Apa pun jua, Malaysia akan terus tercatat dalam senarai sebagai antara negara yang mempunyai jumlah korban paling tinggi akibat kemalangan jalan raya, satu rekod memalukan bangsa dan negara.

Pendekatan progresif, agresif dan lebih keras perlu disusun mulai sekarang, bagi menghadapi episod kematian sia-sia ini pada musim perayaan akan datang.

Jika hukuman dan penguatkuasaan gagal memberikan impak atau kesedaran, ubah kaedah, cari mekanisme baru.

Paling ideal, mengharamkan sebarang kenderaan persendirian menggunakan jalan raya dua hari sebelum raya dan dua hari selepas raya, sebaliknya pihak kerajaan menyediakan bas sebanyak mungkin, atau kenderaan awam bagi sesiapa sahaja yang mahu bergerak atau beraya ke rumah saudara mara.

Memang nampak susah, kurang praktikal, namun pemandu negara ini wajar didisiplinkan.

Rakyat negara ini wajar dididik untuk tidak lagi menjadi 'hero' di jalan raya, sebaliknya lebih menghargai nyawa sendiri, kaum keluarga dan kesannya kepada orang lain.

Jika tidak, sampai bila-bila angka korban, statistik kemalangan akan terus menjadi bahan media dan tontonan masyarakat dunia. Dan tentulah perkara ini bukan sesuatu yang boleh dibanggakan oleh Malaysia.

dicilok dr Utusan
kredit to penulis: SOBRI SUDIN.
Read more...

TIGA BELAS AURAT WANITA

TIGA BELAS AURAT WANITA

1. Bulu kening - Menurut Bukhari , Rasullulah melaknati perempuan yang mencukur atau menipiskan bulu kening atau meminta supaya dicukurkan bulu kening - Petikan dari Hadis Riwayat Abu Daud Fi Fathil Bari .

2. Kaki memakai gelang berloceng - Dan janganlah mereka ( perempuan ) menghentakkan kaki ( atau mengangkatnya ) agar diketahui perhiasan yang mereka sembunyikan - Petikan dari S ura h An- Nur Ayat 31. Keterangan : Menampakkan kaki dan menghayunkan / melenggokkan badan mengikut hentakan kaki terutamanya pada mereka yang mengikatnya dengan loceng sama juga seperti pelacur dizaman jahiliyah .

3. Wangian - Siapa sahaja wanita yang memakai wangi-wangian kemudian melewati suatu kaum supaya mereka itu mencium baunya , maka wanita itu telah dianggap melakukan zina dan tiap-tiap mata ada zinanya terutamanya hidung yang berserombong kapal kata orang sekarang hidong belang - Petikan dari Hadis
Riwayat Nasaii , Ibn Khuzaimah dan Hibban .

4. Dada - Hendaklah mereka ( perempuan ) melabuhkan kain tudung hingga menutupi bahagian hadapan dada-dada mereka - Petikan dari S ura h An- Nur Ayat 31.

5. Gigi - Rasullulah melaknat perempuan yang mengikir gigi atau meminta supaya dikikirkan giginya - Petikan dari Hadis Riwayat At- Thabrani , Dilaknat perempuan yang menjarangkan giginya supaya menjadi cantik , yang merubah ciptaan Allah - Petikan dari Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim.

6. Muka dan leher - Dan tinggallah kamu ( perempuan ) di rumah kamu dan janganlah kamu menampakkan perhiasan mu seperti orang jahilliah yang dahulu . Keterangan : Bersolek (make-up) dan menurut Maqatil sengaja membiarkan ikatan tudung yang menampakkan leher seperti orang Jahilliyah.

7. Muka dan Tan gan - Asma Binte Abu Bakar telah menemui Rasullulah dengan memakai pakaian yang tipis. Sabda Rasullulah: Wahai Asma! Sesungguhnya seorang gadis yang telah berhaid tidak boleh baginya menzahirkan anggota badan kecuali pergelangan tangan dan wajah saja - Petikan dari Hadis Riwayat Muslim dan Bukhari.

8. Tangan - Sesungguhnya kepala yang ditusuk dengan besi itu lebih bai k daripada menyentuh kaum yang bukan sejenis yang tidak halal baginya - Petikan dari Hadis Riwayat At Tabrani dan Baihaqi.

9. Mata - Dan katakanlah kepada perempuan mukmin hendaklah mereka menundukkan sebahagian dari pemandangannya - Petikan dari S ura h An Nur Ayat 31. Sabda Nabi Muhamad SAW, Jangan sampai pandangan yang satu mengikuti pandangan lainnya. Kamu hanya boleh pandangan yang pertama sahaja manakala pandangan seterusnya tidak dibenarkan hukumnya haram - Petikan dari Hadis Riwayat Ahmad,
Abu Daud dan Tirmidzi.

10. Mulut (suara) - Janganlah perempuan-perempuan itu terlalu lunak dalam berbicara sehingga berkeinginan orang yang ada perasaan serong dalam hatinya, tetapi ucapkanlah perkataan-perkataan yang bai k - Petikan dari S ura h Al Ahzab Ayat 32. Sabda SAW, Sesungguhnya akan ada umat ku yang minum arak yang mereka namakan dengan yang lain, iaitu kepala mereka dilalaikan oleh bunyi-bunyian (muzik) dan penyanyi perempuan, maka Allah akan tenggelamkan mereka itu dalam bumi - Petikan dari Hadis Riwayat Ibn Majah.

11. Kemaluan - Dan katakanlah kepada perempuan-perempuan mukmin, hendaklah mereka menundukkan pandangan mereka dan menjaga kehormatan mereka - Petikan dari S ura h An Nur Ayat 31. Apabila seorang perempuan itu solat lima waktu, puasa di bulan Ramadan, menjaga kehormatannya dan mentaati suaminya, maka mas uklah ia ke dalam Syurga daripada pintu-pintu yang ia kehendakinya - Hadis Riwayat Riwayat Al Bazzar. Tiada seorang perempuanpun yang membuka pakaiannya bukan di rumah suaminya, melainkan dia telah membinasakan tabir antaranya dengan Allah - Petikan dari Hadis Riwayat Tirmidzi, Abu Daud dan Ibn Majah.

12. Pakaian - Barangsiapa memakai pakaian yang berlebih-lebihan terutama yang menjolok mata , maka Allah akan memberikan pakaian kehinaan di hari akhirat nanti - Petikan dari Hadis Riwayat Ahmad, Abu D , An Nasaii dan Ibn Majah. Petikan dari S ura h Al Ahzab Ayat 59. Bermaksud : Hai nabi-nabi katakanlah kepada isteri-isterimu, anak perempuanmu dan isteri-isteri orang mukmin, hendaklah mereka memakai baju jilbab (baju labuh dan longgar) yang demikian itu supaya mereka mudah diken ali . Lantaran itu mereka tidak diganggu. Allah maha pengampun lagi maha penyayang. Sesungguhnya sebilangan ahli Neraka ialah perempuan-perempuan yang berpakaian tetapi telanjang yang condong pada maksiat dan menarik orang lain untuk melakukan maksiat. Mereka tidak akan mas uk Syurga dan tidak akan mencium baunya. Petikan dari Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim. Keterangan : Wanita yang berpakaian tipis/jarang, ketat/ membentuk dan berbelah/membuka bahagian-bahagian tertentu.

13. Rambut - Wahai anakku Fatimah! Adapun perempuan-perempuan yang akan digantung rambutnya hingga mendidih otaknya dalam Neraka adalah mereka itu di dunia tidak mahu menutup rambutnya daripada dilihat oleh lelaki yang bukan mahramnya - Petikan dari Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim. Wanita-wanita yang dikasihi sekelian..tunggu apa lagi, tutuplah auratmu, kerana ianya perintah dari Allah, Allah yang menciptakan kamu, Rabb yang memberikan kita kehidupan kekal abadi diakhirat kelak, bai k atau buruk diatas rahmat Dia
dan bagaimana buku amal kita diterima kelak. Jangan tunggu apa lagi, kita tidak pasti bila ajal maut kita atau bila Allah pilih kita untuk diberi hidayah..para isteri, tidak sayangkah anda pada suami2 anda? suami2 anda akan ditanya, dipersoalkan kelak dihadapan Allah..kasihan pada mereka..suami- suami? tidak cintakah lagi pada isteri? isteri anda akan menerima azab yang berat di akhirat..Na' uzubillahhimin zaliq..bersama- samalah kita berpesan untuk ke bai kan bersama dan berdoa ke hadrat Allah atas kesilapan-kesilapan dan dosa-dosa yang telah kita lakukan, sentiasa bermuhasabah dan menginsafi diri sendiri serta tidak putus asa daripada meminta rahmat Allah s.w.t kerana ia adalah sifat kaum-kaum yang beriman..

Rabbana aatina fiddunya hasanah wafil aakhirati hasanah waqina 'azabannar. Amin.
Wallahuta'ala ' alam ..
Read more...

Petua Mencuci Hati

Petua Mencuci Hati oleh Datuk Dr Haji Fadzilah Kamsah

Segala aspek kehidupan ini bermula daripada hati. Oleh itu, dibawah ini ada beberapa cara bagaimana hendak mencuci hati, diolah oleh pakar motivasi Datuk Dr. Haji Fadzilah Kamsah.

1. Dirikan solat dan banyakkan berdo'a - Ini adalah salah satu kaedah yang sungguh berkesan. Semasa berdo'a turut katakan: "Ya Allah, jadikan hatiku bersih."

2. Selawat keatas Nabi Muhammad s.a.w paling minima 100X sebelum tidur. Ini merupakan satu pelaburan yang mudah dan murah. Disamping dosa-dosa diampunkan, otak tenang,murah rezeki, orang sayangkan kita dan mencetuskan semua perkara kebaikan

3 Solat taubat - Selain daripada memohon keampunan, dapat mencuci hati dan menenangkan minda.

4 Membaca Al-Quran - Selain dapat mencuci hati juga menenangkan jiwa, penyembuh, penenang, terapi Sekurang- kurangnya bacalah "Qulhu-allah" sebanyak 3X.

5
Berma'af-ma' afan sesama kawan setiap hari - Semasa meminta maaf perlu sebutkan.

6. Bisikan kepada diri perkara yang positif - Jangan sesekali mengkritik, kutuk diri sendiri, merendah-mendahkan kebolehan diri sendiri. Katakan lah: "Aku sebenarnya.. ....(perkara yang elok2 belaka).

7. Program minda/cuci minda - Paling baik pada waktu malam sebelum tidur, senyum, pejam mata. Katakan didalam hati: "Ya Allah, cuci otak aku, cuci hatiku. Esok aku nak jadi baik, berjaya, ceria, bersemangat, aktif, positif." Menurut kajian saikologi, apa yang disebut sebelum tidur dapat dirakamkan sepanjang tidur sehingga keesokan harinya - CUBALAH!!)..

8. Berpuasa - Sekiranya dalam berpuasa, terhindar dari melakukan perkara2 kejahatan.

9. Cuba ingat tentang mati (Sekiranya hendak melakukan sesuatu kejahatan, tidak sampai hati kerana bimbang akan mati bila2 masa)..

10. Kekalkan wuduk.

11. Bersedekah.

12. Belanja orang makan.

13. Jaga makanan - jangan makan makanan yang subhat (was2, tidak pasti halal atau tidak).

14. Berkawan dengan ulama.

15. Berkawan dengan orang miskin (menginsafi) .

16. Pesan pada orang, jadi baik.

17. Menjaga pancaindera (mata, teling
a, mulut.. dsb). Jangan dengar orang mengumpat.

"Sampaikanlah pesanan ini walaupun 1 ayat."
Read more...

Rabu, November 18, 2009

A'kum atau Salam

Rujukan radio ikim (91.50 fm), ustaz Zawawi citer tentang sunnah Rasulallah s.a.w.
Antaranya tentang bab memberi salam. Baginda memberi salam dgn lafaz "assalamualaikum" dan menjawab salam dari para sahabat dgn salam yg penuh "waalaikumussalam warahmatulallahhi wabarakatuh"

Beri salam - assalamualaikum"
Jawab salam - "waalaikumussalam warahmatulallah hi wabarakatuh"

Apabila kira berkirim salam pada org lain, hendaklah kita berkata "Kirim salam assalamualaikum pada ZIZAH ye" contoh lerr... Bukannya : "Kirim salam kat ZIZAH ye"

Dan bukannya " Kirim salam maut" statement ini adalah berdosa, walaupun sekadar gurauan!

Semoga ada manfaat.

"Akum = Avde Kokhavim U Mazzalot"
Maksud singkatan " A'kum"

Untuk renungan bersama :

Janganlah kita menggantikan perkataan "Assalamualaikum" dengan "A'kum" dalam sms atau apa sekalipu melalui tulisan. Jika perkataan Assalamualaikum itu panjang, maka hendaklah kita ganti dengan perkataan "As Salam" iaitu sama makna dengan Assalamualaikum. Sesama lah kita memberitahu member-member yang selalu sangat guna shortform A'kum dalam sms ataupun email. Perkataan 'AKUM' adalah gelaran untuk orang-orang Yahudi untuk orang-orang bukan yahudi yang bermaksud 'BINATANG' dalam Bahasa Ibrani.

Ia singkatan daripada perkataan 'Avde Kokhavim U Mazzalot' yang bermaksud 'HAMBA-HAMBA BINATANG DAN ORANG-ORANG SESAT'. Mulai sekarang jika ada orang hantar shortform "A'kum", kita ingatkan dia guna "As Salam" kerana salam ialah dari perkataan Assalamualaikum. Semoga ada manfaatnya.

kalau ada kemuskilan berjumpalah yg pakar dlm bidang ni.....
Read more...

Khamis, November 12, 2009

2012

SCIENTIFIC EXPERTS from around the world are predicting that 3 years from now, all life on Earth could well come to an end. Some are saying it'll be humans that would set it off. Others believe that a natural phenomenon will be the cause. And the religious folks are saying it'll be God himself who would press the stop button. The following are some likely arguments as to why the world would end by the year 2012.

Reason one:

Mayan calendar
The first to predict 2012 as the end of the world were the Mayans, a bloodthirsty race that were good at two things -- building highly accurate astrological equipment out of stone and sacrificing virgins.

Thousands of years ago they managed to calculate the length of the lunar moon as 329.53020 days, only 34 seconds out. The Mayan calendar predicts that the earth will end on December 21, 2012. Given that they were pretty close to the mark with the lunar cycle, it's likely they've got the end of the world right as well.

Reason two: Sun storms

Solar experts from around the world monitoring the sun have made a startling discovery. Our sun is in a bit of strife. The energy output of the sun is, like most things in nature, cyclic and it's supposed to be in the middle of a period of relative stability. However, recent solar storms have been bombarding the earth with lot of radiation energy. It's been knocking out power grids and destroying satellites. This activity is predicted to get worse and calculations suggest it'll reach its deadly peak sometime in 2012.

Reason three: The atom smasher

Scientists in Europe have been building the world's largest particle accelerator. Basically, it's a 27 km tunnel designed to smash atoms together to find out what makes the universe tick. However, the mega-gadget has caused serious concern, with some scientists suggesting that it's properly even a bad idea to turn it on in the first place. They're predicting all manner of deadly results, including mini black holes. So when this machine is fired up for its first serious experiment in 2012, the world could be crushed into a super-dense blob the size of a basketball.

Reason four: The Bible says it

If having scientists warning us about the end of the world isn't bad enough; religious folks are getting in on the act as well. Interpretations of the Christian Bible reveal that the date for Armageddon, the final battle between good an evil, has been set for 2012. The I Ching, also known as the Chinese Book of Changes, says the same thing, as do various sections of the Hindu teachings.

Reason five: Super volcano

Yellowstone National Park in United States is famous for its thermal springs and old faithful geyser. The reason for this is simple -- it's sitting on top of the world's biggest volcano and geological experts are beginning to get nervous sweats. The Yellowstone volcano has a pattern of erupting every 650,000 years or so, and we're many years overdue for an explosion that will fill the atmosphere with ash, blocking the sun and plunging the earth into a frozen winter that could last up to 15,000 years. The pressure under the Yellowstone is building steadily, and geologists have set 2012 as a likely date for the big bang.

Reason six: The physicists

This one's case of bog -- simple maths mathematics. Physicists at Berkely University have been crunching the numbers.
They've determined that the earth is well overdue for a major catastrophic event. Even worse, they're claiming that their calculations prove that we're all going to die, very soon. They are also saying that their prediction comes with a certainty of 99 per cent; and 2012 just happens to be the best guess as to when it occurs.

Reason seven: Earth's magnetic field

We all know the Earth is surrounded by a magnetic field that shields us from most of the sun's radiation. What you might not know is that the magnetic poles we call North and South have a nasty habit of swapping places every 750,000 years or so -- and right now we're about 30,000 years overdue. Scientists have noted that the poles are drifting apart roughly 20-30 kms each year, much faster than ever before, which points to a pole-shift being right around the corner. While the pole shift is under way, the magnetic field is disrupted and will eventually disappear, sometimes for up to 100 years. The result is enough UV outdoors to crisp your skin in seconds, killing everything it touches.
"
Read more...

Hairan sungguh..........

Dunia ini penuh dengan keajaiban dan kepelikan yang dijadikan Tuhan Yang Maha Esa supaya umat manusia dapat memikir dan merendah diri keatas kekuasaan Nya. Tetapi ada jugak keajaiban dan kepelikan yang dijadikan oleh umat manusia yang agak susah untuk diterima akal yang amat menghairankan kita semua.

Ambillah kenyataan tersebut dibawah dengan hati terbuka dan renungilah sejenak sambil kita mencari jawapannya bersama. Pada yang berkenaan, janganlah ambil personal, cuma sebagai iktibar dan teguran yang membina.



Hairan sungguh..........

1. Bila kita ke EPF untuk menyemak caruman, dengan sekelip mata saja penyata dapat dikeluarkan melalui slip komputer, tetapi bila kita nak mengeluarkan simpanan, kena tunggu 5 hingga 6 bulan.

2. Walaupun kerajaan sudah berkali-kali menasihatkan pengguna jalanraya supaya berhati-hati ketika memandu, tetapi kes-kes kemalangan makin meningkat.

3. Bila kerjaan menetapkan hadlaju lebuhraya setakat 110km sejam sahaja, tetapi masih membenarkan penjualan kenderaan yang mampu melepasi hadlaju tersebut sehingga dua kali ganda.

4. Bilamana kakitangan kerajaan yang dibayar gaji dari hasil dan pendapatan rakyat berlagak sombong bilamasa berurusan dengan orang ramai.

5. Bilamana harga roti canai dinaikkan 10 sen sekeping ketika kerajaan menaikkan harga tepung 10sen sekilo.

6. Bila mengenangkan harga kereta Proton lebih murah diluar negara daripada di negara sendiri.

7. Bilamasa sesuatu skandal didalam Jabatan kerajaan hanya diketahui setelah bertahun-tahun lamanya.

8. Walaupun berpuluh-puluh filem bollywood ditayangkan dengan hanya tajuk berbeza, tapi dengan plot yang sama, rentak tarian yang seiras dan pelakon-pelakon yang serupa, maseh ramai jugak yang berpusu-pusu untuk menontonnya.

9. Bilamana perempuan ditinggalkan oleh lelaki, lelaki dituduh tidak setia, tetapi bilamana perempuan meninggalkan lelaki, lelaki pulak dikatakan tidak memenuhi citarasa.

10. Bilamana mengenangkan ada orang yang boleh berjanji pada kita untuk hadhir pada sekian-sekian masa, dia akan menjelma sejam kemudian, setiap kali.

11. Bilamasa kita menanyakan status berkenaan sesuatu permohonan kepada Jabatan-Jabatan Kerajaan, jawapannya semua serupa....DALAM PROSES!

12. Bilamasa kita nak ke Sabah dan Sarawak bagi tujuan integrasi, kita kena pakai passport, tetapi tidak bagi orang Sabah dan Sarawak pulak bila datang ke Semenanjung.

13. Bilamasa mengenangkan adat sopan santun kita untuk tidak menghabiskan juadah makanan yang dihidangkan oleh tuan rumah bila kita mengunjung walhal dari segi agama mengatakan jangan membazir!

14. Bilamasa kita terlambat untuk membayar pinjaman bank, kita akan dikenakan faedah keatas bayran tersebut, tetapi bila bank terlebih potong, kita kena tunggu sampai 4-5 bulan walaupun untuk mendapat 5 sen balik...tanpa faedah!.

15. Bilamasa kita terlambat untuk sampai ke lapangan terbang untuk check -in, kita akan didenda 25% dari tambang kapalterbang, tetapi bila penerbangan dibatalkan atau terlambat, satu benda pun kita tak dapat melainkan penat menunggu!

16. Bila setiap kali pasukan sukan negara kita tewas dalam sesuatu pertandingan, kita akan segera membuat "post-mortem" tanpa membuat "post-mortem" keatas pegawai yang membuat "post-mortem" tu sendiri, sebab dia tak pernah tahu punca kegagalan kita.

17. Kenapa pemilik teksi Bandaraya mengenakan tambang 50% selepas tengah malam sedangkan dibandaraya selalunya bercahaya terang (macam siang) dan kurang traffic jam pulak tu....mungkin takut kena rompak...tapi nak buat apa caj lebih pun kalau lepas tu kena rompak?

18. Bilamasa kita makan di restoran-restoran makanan segera kita dikenakan caj 10% cukai kerajaan dan 5% cukai perkhidmatan sedangkan cukai kerajaan itu adalah diatas untung syarikat dan cukai perkhidmatan tak pernah ada sebab semuanya layan sendiri?

19. Bilamana kerajaan menyarankan penggunaan ilmu IT kepada masyarakat sedangkan kakitangan kerajaan sendiri pulak tak tahu nak menggunakan e-mail ataupun komputer.

20. Bilamasa telah berkali-kali pegulas sukan kita telah ditegur caranya yang penuh sentimen bila mengulas sesuatu acara sukan, tapi makin menjadi-jadi pulak mengada-ngadanya.

21. Bilamasa agensi-agensi Kerajaan dan Jabatan berkanun menganggap seolah-olah semua orang tahu bagaimana nak isi borang mereka yang berkajang-kajang dan membawa dokumen yang "secukupnya" bila berurusan dengan mereka.

22. Bilamasa rakyat yang belum mempunyai tanah tak pernah berjaya didalam permohonannya sedangkan orang lain yang mempunyai tanah dimerata-rata tempat dengan mudah mendapat lagi.

23. Bilamasa skuad hoki negara kita sangat berpuas hati hanya dengan peningkatan permainan mereka walaupun tewas sedangkan pasukan lain berkejar-kejaran dan bermati-matian untuk mendapatkan pingat.

24. Bila FAM kita berhempas pulas untuk menaikkan nama pasukan bolasepak negara dengan menukar-nukar pemain dan jurulatih sedangkan maseh mengekal pucuk pimpinan yang lama.

25. Bila kita kenangkan bahawa kejadian UFO hanya berlaku di Amerika Syarikat dan negara-negara barat yang lain sahaja.

26. Bila kita melihat di kaca televisyen bahawa pengacara-pengacara muzik semuanya beriras mat dan minah saleh dan muka-muka melayu biasa tak laku langsung.

26. Bilamana telefon bimbit yang diusung kesana kemari, walaupun tak dipakai akan dicaj sekurang-kurangnya RM60 sebulan.

27. Apabila kita mempunyai modem yang terpantas dan membayar caj sambungan 2.5 sen seminit untuk internet, tetapi menunggu berjam-jam hanya untuk melihat gambar terbaru Siti Norhaliza keluar sikit demi sikit diskrin monitor.

28. Walaupun kita tahu bahawa rancangan gusti di tv itu hanyalah lakonan semata-mata, tapi kita masih bermaki hamun dan bersorak bagai nak rak sedangkan kita tahu kalah atau menang, kesemua pelakon-pelakon tersebut dapat duit banyak.

29. Bila melihat sesetengah pemandu yang tak tahu untuk menggunakan lampu isyarat apabila hendak membelok.

30. Bilamasa sesuatu "traffic jam" terjadi semasa hujan lebat hanya kerana pemandu memperlahankan kereta untuk melihat air yang berlalu deras didalam longkang.

31. Bilamasa sesuatu "traffic jam" terjadi hanya kerana pemandu memperlahankan kereta untuk melihat motorsikal penjual roti terbalik ditepi jalan.

32. Bila kita tengok orang boleh bercinta didalam internet walau sekali pun belum pernah berjumpa.

33. Bila mendengar pengulas sukan kita boleh bersajak dan berpuitis ketika mengulas siaran langsung sesuatu acara sukan.

34. Bila kita menanyakan kawan kita alamat rumahnya. dia menjawab "mamat@yahoo.com".

35. Bila mengenangkan pada suatu masa dulu pemain bolasepak liga profesyenal boleh mendapat hingga RM10000 sebulan bermain bola macam budak sekolah sedangkan graduan universiti yang bertungkus lumus selama lapan belas tahun kat sekolah hingga pusat pengajian tinggi menerima gaji permulaan hanya RM1250.00 sebulan.

36. Apabila orang ramai merungut semasa gaji kakitangan kerajaan dinaikkan kerana takut harga barangan pun meningkat, tetapi tidak menyoal pulak apabila harga barangan naik tetapi gaji kakitangan kerajaan maseh ditakuk lama.

37. Apabila Jabatan Hasil Dalam Negeri memberi jaminan bahawa semua potongan lebihan akan dikembalikan kepada pembayar cukai, tetapi bila pembayar cukai memohon pengembalian, tiada jawapan langsung diterima dan lebihan tersebut diakrukan kedalam tafsiran tahun berikutnya.

38. Apabila surat menyurat kepada Jabatan kerajaan hilang dalam perjalanan ataupun mengambil masa 4 bulan untuk dijawab.

39. Bilamana budak-budak zaman sekarang sampai tak makan dan tak minum dok "chatting" dalam internet sedangkan bila suruh baca buku, terus terlena.

40. Bilamasa melihat harga telefon bimbit sekarang lebih murah daripada sewa taliannya.

41. Bila komputer canggih yang kita beli hari ini dah "out-of-date" selepas sebulan dan kita pun maseh belum habis pelajari kesemuanya fungsinya.

42. Bila melihat harga baju kanak-kanak lebih mahal dari baju dewasa.

43. Bila pos laju mengambil masa seminggu untuk sampai.

44. Bilamana kenaikan pangkat didalam Jabatan Kerajaan bermakna tanggungjawab bertambah 4 kali ganda dan gaji dinaikkan setakuk dari dulu.

45. Bilamana kita membayar RM1.20 untuk membeli surat khabar yang penuh cerita rogol, kes khalwat, serta kisah sensasi artis-artis.

46. Bila kita membeli TV 29" tetapi hanya dapat menonton 20" sahaja bila selebihnya dilingkungi dek iklan.

47. Bilamasa orang-orang yang menganggap dirinya intelektual serta berpengetahuan IT meletakkan sedutan-sedutan biadab serta ayat-ayat lucah didalam "Guestbook" sesuatu laman web.

48. Bila orang boleh bermadu kaseh serta bersumpah setia hanya dengan berkenalan didalam "chat room".

49. Bilamasa teknologi internet sekarang membolehkan seseorang membeli sayur segar menggunakan e-commerce sedangkan laman yang menawar khidmat itu terletak di California, USA.

50. Bilamasa laman web yang menawarkan perkhidmatan percuma tetapi meminta anda mengisi maklumat kad kredit anda.

51. Bilamasa kita demam dan ke klinik untuk berjumpa doktor, kita membayar RM30 hanya untuk sepeket pil panadol sambil diberitahu doktor yang kita ni demam.

52. Apabila kita kekedai komputer untuk mendapatkan maklumat sesuatu komponen, jurujual menjawab "sikit jam ah...saya mau tanya tauke".

53. Bilamasa syarikat bas mengenakan tambang yang pelik seperti RM1.75 sambil menyuruh kita menyediakan duit secukupnya sebab lebihan tidak akan dipulangkan, walaupun kita tahu kita jarang sekali menggunakan duit 5 sen.

54. Bilamana ada orang dapat menawarkan layanan seks dalam ruangan berkenalan sesuatu laman web.

55. Bilamasa melihat eksekutif-eksekutif maseh memakai kot dan tali leher semasa makan tengahari kat warong tepi jalan walaupun cuaca panas terik.

56. Bilamana penggemar-penggemar dan pemilik kereta bermegah dengan kereta mereka yang berkuasa besar walaupun sedar yang had laju jalanraya disini hanyalah 110km sejam.

57. Bilamasa kita melihat format pertandingan liga bolasepak negara ditukar setiap musim walaupun sedar yang tahap permainan tetap menurun.

58. Bilamasa F.A.M mencari punca terjadi pergaduhan didalam sesuatu perlawanan liga bolasepak negara sedangkan setiap pasukan diberi gelaran nama binatang.

59. Bilamasa pemilik kenderaan terpaksa membayar cukai jalan setiap tahun tetapi jalanraya hanya dibaiki lima tahun sekali.

60. Bilamasa artis sanggup menukarkan nama yang mak bapa berikan supaya lebih glamour.

61. Bilamana mengenangkan manusia suka bergaduh tetapi Allah melarangnya. (sumbangan Hassan Ismail)

62. Bila pembunuh terlepas dari hukuman dan yang tak bersalah dihukum (sumbangan Azhar)

63. Bila pemandu tidak sanggup memberi peluang pemandu lain memotong, tetapi sanggup berhenti untuk mengajak pemandu lain bergaduh ditepi jalan. (sumbangan Faizal A.R)

64. Bila seorang Pak Aji boleh memberikan komen terhadap kebesaran buah dada seseorang perempuan..........pelik sungguh bila melihat perempuan berjalan hanya matanya kat situ aje......(sumbangan Fairuz)

65. Bilamanan berlaku banyak kemalangan jalanraya dijalan biasa semasa musim perayaan, laluan percuma dilebuhraya tidak diberikan pada musim-musim tersebut. (sumbangan S.Kamalinda)

66. Bilamana setiap kali rancangan WWF disiarkan, lebih ramai orang perempuan yang menunggu untuk menontonnya, tetapi tidak pula pada orang lelaki yang sentiasa tertidur . (sumbangan Suria)

67. Bilamana pelanggan di McDonald's membeli air "diet coke" sedangkan mereka juga membeli BigMac yang penuh lemak. (sumbangan Khatijah Baharuddin)

68. Apabila TV kita rosak satu atau dua hari selepas tempoh jaminannya tamat. (sumbangan Khatijah Baharuddin)

69. Bilamana pelanggan diherdik dan dimarahi apabila berurusan dengan Jabatan kerajaan kerana tidak tahu mengisi borang sedangkan Piagam Pelanggan mereka begitu putis sekali. (sumbangan "inforkk")

70. Bilamana manusia lebih banyak suka menceritakan keburukan orang daripada kebaikan yang ada. (sumbangan Romdzi)

71. Bilamana orang-orang muda sekarang cepat beruban. (sumbangan Romdzi)

72. Bilamana ramai orang lebih suka membaca majalah hiburan dari buku-buku ugama. (sumbangan Romdzi)

73. Semakin ramai mampu membeli kenderaan walaupun harganya makin meningkat. (sumbangan Romdzi)

74. Bilamana orang yang tak pandai kerja tapi pandai mengampu boss mendapat gaji yang lebih tetapi bagi orang yang pandai kerja tapi tak pandai mengampu boss, gaji maseh ditakuk lama. (sumbangan Adnan Ibrahim)

75. Bilamana lebih ramai orang, masa kerja ponteng kehulu kehilir tapi bila lepas waktu kerja baru sibuk nak buat overtime. (sumbangan Adnan Ibrahim)

76. Bilamana ada orang yang ilmu tak seberapa, pengetahuan cuma sejengkal, tapi maseh mampu nak berlagak sombong. (sumbangan Michael N. Ajang)

77. Bila lagu-lagu dulu yang kurang teknologi maseh sedap dan enak didengar berbanding lagu sekarang. (sumbangan Michael N.Ajang)

78. Bilamana ramai orang yang mengaku diri mereka sibuk sedangkan satu kerja pun tak pernah siap tepat pada masa. (sumbangan Nora)

79. Bilamana ramai yang memberi nasihat yang merosakkan dari nasihat yang baik. (sumbangan Nora)

80. Bilamana disetiap rumah murah terdapat kereta yang harganya lebih mahal (sumbangan Bazuweng)

81. Bilamana ditanya apa yang dibentang dalam belanjawan hari ini cuma bab bonus sahaja yang hanya diingati (sumbangan Bazuweng)

82. Bilamana seseorang suami mendapat sesuatu dari isteri hanya setelah siisteri mendapat sesuatu darinya terlebih dahulu. (sumbangan Hamzah)

83. Bilamana pokok nangka sudah bleh tumbuh diatas pokok pisang (sumbangan Kamis Rahim) [Kesahihan perlu dikaji]

84. bilamana banyak kejadian rogol atau mencabul kehormatan berlaku, masih ada yang ke tempat kerja dengan pakaian yang seksi (banju tanpa lengan dan skirt pendek nampak peha. (sumbangan Sazali Samat)

85. Bilamana kerajaan mengagung-agungkan MSC maseh ramai rakyat buta IT, tak mampu nak membeli komputer, masih menggunakan Dail Up Modem yang terlalu lembab dan membiarkan bayaran langganan untuk ISDN yang terlalu mahal. (sumbangan moshanor)

86. Ramai orang yang maseh menghisap rokok di luar KLIA, terutamanya kakitangan KLIA sendiri, sedangkan KLIA sendiri memaparkan amaran 'DILARANG MEROKOK' pada
setiap pintu kaca di luar KLIA. (sumbangan Jimmy Lok).

Dipetik dari (itmsegamat-investment'95-98-groups)" Read more...

Rabu, November 11, 2009

Manusia, Malaikat dan Syaitan

Manusia - Eh, dah subuh dah?
Malaikat - bangunlah wahai anak Adam, tunaikan solat subuh mu .....
Syaitan - Alahhhhhh, kejaplah, ngantuk ini...awal lagi nie?.zzzzzzzz

Manusia - Nak makan, laparlah ??
Malaikat - Wahai Anak Adam, mulakanlah dengan Bismillah... ..
Syaitan - Ahh, tak payahla... dah lapar ini !! mmm..sedapnyaaaa? .....

Manusia - Hari ni nak pakai apa ye?
Malaikat - Wahai anak Adam, pakailah pakaian yang menutup aurat..
Syaitan - Ehh, panaslah, takde style langsung, nampak kampung!!!

Manusia
- Alamak, dah lewat!
Malaikat - Bersegeralah wahai manusia , nanti terlewat ke pejabat..
Syaitan - Ahhh?awal lagi?mmm..aaahh? suruh si X, punchkanlah?

Manusia
- Azan sudah kedengaran.. .....
Malaikat - Wahai anak Adam, bersegeralah menunaikan kewajipan
Syaitan - Baru pukul berapa.. rilex lah..awal lagi nieii?.

Manusia
- Eh, eh... tak boleh tengok ini, berdosa...
Malaikat - Wahai anak Adam, alihkanlah pandanganmu, sesungguhnya Allah Maha Melihat dan mengetahui !
Syaitan - Perggghh... best tu... . rugi ooo kalau tak tengok nie..

Manusia
- Saudaraku sedang melakukan dosa
Malaikat - Wahai anak Adam, cegahla ia..
Syaitan - Apa kau sibuk? Jangan jaga tepi kain orang, lantaklahh? ...

Manusia
- Elok kalau aku sampaikan nasihat ini kepada orang lain
Malaikat - Wahai anak Adam, nasihat-menasihatil ah sesama kamu..
Syaitan - Sendiri pikirlah, semua dah besar, buat apa susah2... pandai2lah?

Manusia
- aku telah berdosa..
Malaikat - Wahai anak Adam, bertaubatlah kamu,sesungguhnya Allah Maha Pengampun. .
Syaitan - Tangguhlah dulu, lain kali boleh bertaubat... lagipun muda hanya sekali....rugila. ...... (kalau sempatla)

Manusia
- Kalau pergi, mesti seronok!
Malaikat - Wahai anak Adam, kakimu ingin melangkah ke jalan yang dimurkai Allah, berpalinglah dari jalan itu .....
Syaitan - Jangan bimbang, tiada sesiapa yang tahu...Jomlahhh?

Manusia
- Uuhhh?letihnya arini..tak solat lagi nieee?.
Malaikat - Wahai anak Adam, taatilah Allah dan RasulNYA, kebahagiaan di dunia dan akhirat untukmu. Solat itu wajib bagimu...
Syaitan - Hey anak Adam, ikutilah aku,kebahagiaan di dunia (sahaja) dan kebahagiaan diakhirat (jangan mimpilah!) untukmu....
Read more...

Beza Lelaki Ngan Perempuan

beza lelaki ngan perempuan mase lunch time (hanya sekadar hiburan)

Lelaki

1. Waktu lunch, jalan ke tempat makan
2. Sampai kedai makan, masuk
3. Ambik Pinggan
4. Letak nasi
5. Letak Lauk
6. Ke kaunter, Bayar nasi dan Air Sekali
7. Makan
8. Habis
9. Balik Opis or
10. G surau



Perempuan

1. Waktu lunch, jalan ke kedai makan
2. Perhatikan orang waktu jalan
3. Sempat mengumpat dulu
4. Sambil jalan betulkan tudung, tgk baju sendiri, tgk kaki
5. Tengok baju orang lain, especially yang cantik dr baju sendiri.
6. Sampai kedai makan, jenguk-jenguk dulu
7. Ramai orang, cari kedai lain.
8. Jalan lagi
9. Dah puas ati..masuk..
10. Survey lauk dulu 2, 3 minit.
11. Carik2 pinggan, ambik pinggan
12. Belek-belek pinggan, bersih ke??tak bersih?..eeeeiiii. .
13. Dah puas ati, ambik nasi
14. Ambik nasi ceduk sikit-sikit
15. Tak sah kalau tak ceduk 2/3 kali
16. Buang balik nasi.banyak. .
17. Tak puas ati, banyak lagi..buang lagi..(tinggal sejemput)
18. Godek2 sikit nasi dalam pinggan 2minit
19. Carik lauk. Survey dulu keliling meja. Tenguk sana, tenguk sini
20. Jengok dlm bekas lauk, ambik kuah sikit
21. Jengok bekas lauk lain, ceduk kuah sikit lagi
22. Jengok lagi?sambil tu tengok2 orang, jeling-jeling
23. Ambil lauk
24. Pusing lagi
25. Carik sayur pulak!
26. Ambik sayur selepas survey dan keliling 2 minit
27. Ke kaunter bayaran
28. Tgk2 nasi dlm pinggan
29. Berbisik ngan kawan "alaamak byk la aku ambik"
30. Sampai depan kaunter "berapa?"
31. Bukak dompet..belek2 celah kad2 bank, celah kad2 nama, celah gambar2..
32. Keluarkan duit
33. Buat isyarat mata ngan member (sbb nasi mahal)
34. Tutup dompet. Ambik nasi
35. Tinjau-tinjau tempat duduk.
36. Jumpa tempat duduk..alamak kotorlah!!!
37. Cari tempat duduk lain
38. Jumpa.Duduk. .
39. Alamak.Air tak order lagi
40. Tinjau2, carik org order air..sambil tangan betulkan0 tudung
41. Order air
42. Bangun
43. Ambik sudu
44. Duduk
45. Bangun
46. Ambik Tisu
47. Duduk
48. Air sampai
49. Belek dompet (Step tadi)
50. Bayar
51. Tutup
52. Minum air
53. Start makan
54. Tengok-tengok orang sambil makan
55. Makan separuh..kenyang
56. Sebab dah minum air
57. Letak sudu, letak garpu
58. Pinggan tolak tepi
59. Borak2 kater makanan tak sedap
60. Ngumpat2..tgk orang
61. Pukul 2, naik opis..
62. Ambik beg makeup, g surau!!!!!
Read more...

Air Botol

Peringatan Untuk Wanita:

Hai para wanita, air dalam botol plastik di dlm Kereta Anda, sangatlah berbahaya!!! !

Dengan cara inilah Sheryl Crow mengalami kanser payudara. Dia tampil di acara Ellen show dan mengatakan hal yang sama persis. Hal ini telah diidentifikasikan sebagai penyebab paling utama pada kanser payudara, terutama di Australia ...

Seorang teman yang ibunya didiagnosa mengidap kanser payudara baru-baru ini. Doktor berkata : wanita tidak boleh meminum minuman yang sudah lama berada di dalam Kereta.

Doktor berkata bahwa hawa panas yang memanaskan bahan plastik dalam botol memiliki
bahan kimia tertentu yang dapat menyebabkan kanser payudara. Jadi tolong berhati-hatilah dan jangan minum air dalam botol plastik yang sudah ditinggalkan di dalam Kereta, dan kirimkan ke teman-teman wanita Anda.

Informasi seperti ini sangatlah kita perlukan dan kita harus berhati-hati, dan mungkin akan menyelamatkan hidup kita. Hawa panas dapat menyebabkan toksin/racun dari plastik menjadi bocor dan bercampur dengan air dan mereka telah menemukan racun ini pada jaringan payudara. Sebisa mungkin gunakan gelas stainless steel atau botol kaca.

Biarlah semua orang yang mempunyai isteri atau teman wanita atau anak perempuan mengetahui ini semua.
Read more...

Jumaat, Oktober 16, 2009

Detik-Detik Kelahiran

Alhamdulillah......

Syukur ke hadrat ilahi kini aku dan isteri dikurniakan seorang anak lelaki. Nama aku dan isteri bagi Muhammad Adam Iman . Tp der konflik ckit pasal der 2 nama sbnrnya nama Muhammad Adam Iman atau Muhammad Adam Aqil. Tp memandangkan Aqil tu der sama dgn Aqil Hay (sume org tahu laa kan gosip ngan wassini tu) pendapat org pon sama so aku bg nama Muhammad Adam Iman.

Nyenyaknya tidur

Pengalamana tul nak tunggu beranak nie. Raya taun nie aku rasa cam x beraya.Pasal due bini aku kene raya ke 5. Tp sblm nie pon der 2 tarikh yg mengkonfiuskan aku. masa check awal pregnant doktor tu ckp due 31 ogos 2009 pastu tukar lak 24 september 2009. Jarak masa yg agak jauh. Pastu continue check kat Klinik Tanglin guna tarikh 24 Sept je.



Tp tunggu punya tunggu sampai raya 4 x der tanda-tanda pon. Risau gak bai pehal lak kan ngan bini aku nie.



23 Sept 2009 (Rabu)
Memandangkan der appoiment aku bwk bini aku g check kat klinik setiawan. Check sumer ok. Bini aku bg tau tunggu gak sampai der tanda. Klu dah kuar darah ke air terus gi hospital Manjung.


25 Sept 2009 (Jumaat)
X puas hati g lg kat klinik manertau der kesilapan teknikal. Jawapannya ttp sama walaupon dah due ckp tp kene tunggu gak. Nurse tu ckp klu x der per2 gak dtg ari Isnin nnt.


26 Sept 2009 (Sabtu)
Hari seterusnya menanti... x der tanda pe pon.


27 Sept 2009 (Ahad)
X der tanda jgk...hmmm..


28 Sept 2009 (Isnin)
Pg bgn bini aku ckp der air kuar ckit.. tp becampur ngan lendir. Psl sblm nie der kuar lendir jer. Xper laa.. tunggu laaa dulu tgk lak esok camner.



29 Sept 2009 (Selasa)
Bini aku kejutkan aku kul 3 pg. Psl dia ckp air byk kuar x campur dah ngan lendir. Aku amik kptsn g Hospital Manjung terus mungkin tanda2 tu dh der. Sampai kat spital aku ngan bini aku masuk dewan bersalin. Nurse tu suh check sumer dan amik nadi baby. Ramai giler nurse pelatih. Rambang mata gua beb. Hehehe.... Tp berdebar-debar lg tunggu bini aku check dlm bilik x kuar2. Dh siap sumer aku disuruh oleh nurse g check in wad. Dlm pale otak aku pk dh dekat laa nie bini aku nak beranak. Sume setle aku bwk masuk sume brg2 bini ngan baby ke wad 1 katil 24.


30 Sept 2009 (Rabu)
Mcm biasa kene g spital hantar brg pe yg patut. Bini aku ckp dh open 3.5 cm. Klu 4 dh leh msk blk bersalin. Darah pon dh der kuar. Dlm hati mgkn x lama lg niee.......


1 Oct 2009 (Khamis)
Pg dlm kul 1.30 pg tgh sdp kur2 bini aku kol dia dh msk dewan bersalin dh open 4 cm. Tgh mamai aku terus siap nak g spital. Pening giler pala dibuatnya. Tp aku lek jer dlm kul 2 pg aku sampai spital terus masuk kat dewan bersalin. Suasana sunyi sepi pe lg igt laaa mcm2 maklumla Hospital......Aku jumpa nurse ckp nk jumpa bini aku jap dia bg msk jumpa tp x leh lama. Aku tgk bini aku dh kene msk air. Aku nak tunggu tp x leh. Pe2 hal nnt dia bg tau klu bini dh bersalin. So... aku tunggu laa kat dlm keta. Aku sempat bc yasin dlm keta mendoakan memudahkan bini aku bersalin nnt.Dgn ujan renyai2 biler terlelap mcm2 aku mimpi. Tunggu punya tunggu sampai tertidur, azan subuh berkumandang. Selesai solat aku g sarapan kat kantin hospital. Dlm kul 7.30 pg aku msk dewan bersalin duk kat tmpt menunggu. Msk sorg mkck tunggu anak dia bersalin jgk. Pekerja Hospital sibuk kuar masuk bau sumer wangi2. Aku jer bau masam x mandi pg. Mcm2 laa aku bc ayat2 Quran berdebar beb bini x bersalin lg. Jam 9.30 aku dgr suara bayi. Dlm hati lega tanya gak anak aku ker tu?. Tinjau2 x nmpk per pon. Dtg sorg nurse bg tau kat mkck tu cucu dia dh kuar. Peh.... tunggu lama dh nie anak aku x kuar2 lg ker bgtau slh org. Duk tunggu2 tu nurse panggil nama bini aku aku terus tgk nurse tu ckp tgk nie anak awk kami bwk g ats klu nk tgk lg sila naik ats wad SCN. Sumer slmt. Sempat ler tgk ank aku dlm balang kaca. X dpt nak cam sgt2. Berdebar tgk bayi yg selama 40 minggu 5 hari dlm kandungan. Bersyukur sgt2 Ya Allah......anak aku lahir kul 9.57 pg berat 3.5 kg. X per laaa jap lg aku naik ats nak azan ngan qamat aku g tau nurse tu. Hampir sumer dlm phone book aku sms bg tau jue dh bersalin. (exited laaa beb). Pastu bertalu2 laaa ucapan tahniah aku terima. Rase cam best sgt2. Aku kene tunggu bini aku kuar dulu dr dewan bersalin msk ke wad 2. Di wad 2 katil 15 aku msk tgk bini aku. Smbl tersenyum tgk badannya lemah. Penat mengharungi selama berjam2 melahirkan. Klu aku der kat sblh dia agknya x tau laaa nak ckp. Slps menyuap bini aku mkn aku naik ke ats wad SCN tgk lak anak aku tuk di azankan. Br laa nie aku dpt tgk lbh dkt anak aku dgn rambut lbtnya dn saiz lbh dr bayi2 lain. Dgn suara menggigil nak menangis aku azankan anak aku. Dlm hati terdetik aku dh jd ayah rupanya. Nurse ckp anak aku kene thn lg psl kene demam kuning lps lahir.


Adam Iman berusia 2 hari
2 Oct 2009 (Jumaat)
Mcm biase hantar nasi kat bini aku psl mknn Hospital x der pantang. Maklumlah org bersalin byk pantang nya. Mak mertua aku bekalkan ikan kerisi bakar ngan nasi putih jer. Ptg tu doktor tlh bnrkn bini aku check out wad. Mmndgkn anak di tahan lg bini aku terpksa lak menjaganya di wad SCN.


3 Oct 2009 (Sabtu)
Biaser ler hantar nasi sambil tgk anak. Rindu x puas tgk anak rasenya. Bajet leh kur ari nie tp x leh jgk pasal kuning naik 8.


4 Oct 2009 (Ahad)
Kuning naik 9. Aik mkn tinggi lak. Bini aku cuba bg mnm susu dada tp anak aku x nak. Mgkn x byk susu yang kuar. Mgkn sok leh check out doktor tu ckp. Psl bayi yg baru lahir klu bacaan kuning 10 di kira normal lg.


5 Oct 2009 (Isnin)
Aku g spital hantar nasi. Tunggu lama laaa jgk kptsn doktor. dlm kul 5 br dpt kptsnnya. Alhamdulillah bacaan msh 10.5 tp doktor bg blk. X per laa sumer dh selamat.


Selama seminggu lbh aku berurusan dgn Hospital. Rasa bebas sgt2 x der urusan lg dgn hospital.


Kini anak aku berusia lbh kurg 2 minggu lbh. kuning pon dh ok. aku bg dia mkn ubat homopathi. Cume skrg nie laa de kembung perut ckit. Ssh nak tido mlm bini aku sms. Maklumlah aku skrg kat kl bini aku kat Setiawan trpaksa aku ulg alik seminggu sekali. Read more...

Kelahiran....

Adi Putra - Kelahiran
Angin meniup
Seluruh alam Semesta
Terangnya amat menyilaukan
pancaindera
Hanya Ibunda
Sentiasa memuja
Ikhlas dari lubuk hatiku
puspawarna
Bertahun dah berlalu
Tinggalkan rasa pilu
Amat Sukar Disebut lagi
Jadikan ku sayu
KelahiranBagiku Istimewa
Ku Bersyukur padamuBonda..........
Kekusutan
Akan Ku Hadapi
Kerna Berjauhan darimu
Telah sekian lama
Read more...

Isnin, September 14, 2009

Salam Lebaran

Read more...

Malam Terbaik Dari Seribu Bulan

20 HARI RAMADAN TELAH BERLALU DAN TINGGAL 10 HARI SAJA LAGI SEBELUM SEMUA NYA BERLALU. 10 HARI TERAKHIR INI SANGAT BERMAKNA DAN JUGA TINGGI NILAINYA ... KERANA DI DALAM NYA TERDAPAT MALAM SERIBU BULAN.. ALANGKAH BERTUAHNYA JIKA KITA BERJUMPA DENGAN MALAM INI.. IA TIDAK DATANG KEPADA KITA TETAPI SEBALIKNYA KITA YANG SEHARUSNYA MENCARINYA.,.

HIDUPKANLAH MALAM MALAM TERAKHIR INI DENGAN AMALAN YANG DISARAN, SOLAT DAN MEMBACA ALQURAN KHUSUSNYA PADA MALAM MALAM GANJIL, 21,23,25,27 DAN 29. SEMOGA BERTEMU KITA DENGAN LAILATUL QADAR SEMOGA DIPANJANGKAN UMUR KITA AGAR DAPAT BERTEMU LAGI DENGAN RAMADAN TAHUN HADAPAN Read more...

Jadual Waktu Perjalanan Oleh Plus

Jadual waktu perjalanan untuk panduan pemandu di Lebuhraya Utara Selatan.
MEMANDULAH DENGAN BERKHEMAH
INGATLAH ORANG YANG TERSAYANG

Read more...

Isnin, September 07, 2009

Tarian Poco-Poco HARAM??

READ THIS 1st

Tarian Poco-Poco merupakan tarian yang sering dijadikan bahan riadah oleh semua orang. Semua orang suka kerana langkah-langkahnya menghiburkan dan sesuai untuk semua peringkat umur. Tetapi memandangkan aku terjumpa petikan ayat di bawah ini inginlah aku berkongsi kepada semua. Bersama-sama lah kita berfikir sejenak...

From Teha Wahab
Original message from Miss Haibara:> >

Salam...pada kali ini penulis ingin kongsikan kepada anda tentang sesuatu yang menggemparkan kerana penulis sendiri pernah buat(masa dalam PLKN,secara paksa rela).

Iaitu tarian Poco-poco.> >

Secara jujurnya penulis tidak pernah tahu dan ambil tahu tentang tarian ini,asal-usulnya dan motif tarian ini.

Namun segalaya berubah apabila satu kiriman emel daripada sahabat penulis,membuatkan penulis tersentak dan kaget sebentar. Mari sama-sama baca emel ini> >

"Assalammualaikum.> >

Alhamdulillah kerana kita semua masih bernafas lagi dgn keizinanNya. Saya ingin berkongsi dgn rakan2 semua tantang tarian pocoh2 yang sedang hangat ditarikan oleh semua lapisan masyarakat,umumnya masyarakat kita yg beragama islam terutama suri2 rumah dan badan2 kerajaan ketika manghadiri kursus.> >

Sebenarnya tarian pocoh2 ini berasal dari Filipina bukannya dari Indon.Ia ditarikan oleh masyarakat yg berugama kristian ketika mereka menghadiri upacara sembahyang mingguan mereka.Lihatlah sahaja bagaimana pergerakannya, yg membentuk SALIB.> >

Mungkin kita x perasan kerana kita suka mengikut2 sesuatu yg baru tanpa usul periksa. Inilah cara musuh2 islam mengenakan kita sedangkan kita tahu apabila kita melakukan sesuatu yg menyerupai sesuatu agama maka kita dikira merestui agama itu seperti amalan yoga yg telah difatwakan haram kerana menyerupai agama hindu.> >

Cuma tarian poco2 ini belum difatwakan haram lagi. Marilah kita sama2 fikirkan."> >

Masya Allah...penulis pernah terfikir dulu,kenapa tarian itu dimulakan dari kiri? dan apa jenis senaman ini? relevankah tarian ini,yang kelihatan seperti tidak siuman? Dengan emel ini 'terungkailah' persoalan itu semua.> >

Jadi,penulis menyeru kepada diri penulis dan anda semua supaya mengambil inisiatif untuk tidak lagi 'menarikan' lagi tarian ini yang ternyata mensyirikkan Allah tanpa kita sedar.Dan paling utama memohon keampunan daripada Allah S.W.T atas kejahilan kita tentang perkara ini sebelum ini.> >

Semoga mendapat perhatian pihak berkenaan agar mengkaji secara terperinci tentang kesahihan perkara ini,asal usul dan kesannya kepada akidah Umat islam dan mengeluarkan fatwa tentang tarian ini, agar Umat Islam tidak berterusan di dalam kelalaian dan 'keasyikkan' menarikan tarian ini.> >

WALLAHUALAM. ...> >

Dicatat oleh DRS. KHALIL IDHAM LIM Read more...

Jumaat, September 04, 2009

Apakah Yang Dimaksudkan Dengan RON Sebenarnya?

RON merupakan ringkasan dari RESEARCH OCTANE NUMBER. Octane number ini ialah ketahanan minyak tersebut sebelum ia meletup atau dengan kata lain dinyalakan.

RON97 bermakna minyak ini lebih tinggi ketahanannya berbanding dengan RON95 atau RON92. RON yang tinggi dicipta untuk mengelakan berlakunya nyalaan pramatang dan pada asalnya diciptakan untuk kereta yang berkuasa tinggi seperti kereta-kereta lumba dan sport.

Jadi, tidak bermakna menggunakan RON95 tidak bagus untuk kereta anda. Anda boleh periksa balik minimum RON yang diperlukan untuk kereta anda.

Anda boleh cek sama ada model kereta anda sesuai atau tidak dengan RON95 dalam jadual dibawah :





Read more...

Jumaat, Ogos 28, 2009

Kemerdekaan - HINI atau Ramadhan


&


Sambutan menyambut kemerdekaan ceritanya akan dibuat secara ringkas di sekitar bangunan Parlimen dan tanpa sambutan meriah tidak seperti tahun sebelum ini. Dengan alasan bagi mengurangkan wabak selsema babi (HINI) dan menghormati bulan Ramadhan yang penuh keberkatan ini.

Apakah alasan yang lebih penting kerana HINI atau menghormati bulan Ramadhan?


SELAMAT MENYAMBUT HARI KEMERDEKAAN KE-52
-TANPA KONSERT
-

1 Malaysia
Rakyat didahulukan Pencapaian Diutamakan
Read more...

Khamis, Ogos 27, 2009

Larangan Boros, Membazir Ketika Berbuka Puasa

Oleh Mohd Shukri Hanapi

Ramadan mendidik nafsu dan jasad kita agar sentiasa berjimat cermat dalam berbelanja.

WAKTU iftar atau berbuka puasa adalah satu daripada dua masa yang menggembirakan setiap umat Islam yang berpuasa. Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud, "Orang yang berpuasa itu mempunyai dua kegembiraan. Pertama, kegembiraan ketika berbuka dan kedua, kegembiraan ketika menemui Tuhannya."

Dalam kegembiraan umat Islam membuat persiapan untuk berbuka puasa, mereka tidak seharusnya lalai sehingga melanggari etika berbelanja sebagaimana yang dianjurkan Islam. Oleh kerana terlalu gembira kadangkala menyebabkan umat Islam tidak menyedari mereka melanggari etika murni yang ditetapkan Islam iaitu boros dalam perbelanjaan.

Pemborosan bererti mengeluarkan wang ringgit atau menggunakan barang secara berlebih-lebihan dengan cara yang membazir. Amalan membazir ini amat dilarang Allah yang menganggap orang yang membazir itu adalah saudara mara syaitan.

Allah berfirman yang bermaksud, "Sesungguhnya orang yang membazir itu adalah saudara-saudara syaitan dan syaitan itu adalah sangat ingkar kepada tuhannya" – (Surah Al-Isra, 27). Ini suatu gambaran yang amat keras kerana syaitan itu makhluk yang paling ingkar terhadap perintah Allah.

Berhubung larangan pembaziran ini juga, Rasulullah SAW bersabda di dalam hadisnya yang bermaksud, "Sesungguhnya Allah telah mengharamkan ke atas kamu menderhaka kepada ibu, menanam anak perempuan hidup-hidup, enggan memberi sedekah miliknya tetapi meminta-minta milik orang lain dan ditegah ke atas kamu tiga perkara, iaitu mengada-adakan cerita, banyak bertanya dan membazirkan harta." – (Riwayat al-Bukhari)

Berdasarkan ayat al-Quran dan hadis di atas, pemborosan dan pembaziran adalah perbuatan keji dan patut ditinggalkan orang yang mengaku diri mereka benar-benar beriman dengan Islam.

Pemborosan yang sering kali kita lakukan ketika membuat persiapan untuk berbuka puasa adalah dari aspek makanan dan minuman. Maksudnya membeli atau menyediakan makanan dan minuman melebihi keperluan sehinggakan ia tidak mampu habis dimakan. Kadangkala dilihat waktu berbuka puasa itu bagaikan pesta makanan dengan pelbagai juadah.

Meskipun berbelanja itu hak golongan berada, tetapi pada hakikatnya Islam memandang perkara ini sebagai suatu pemborosan melampau yang membawa kepada pembaziran. Bahkan ia telah melebihi had kecukupan atau keperluan seseorang.

Keinginan untuk membeli pelbagai jenis kuih, lauk dan minuman kadangkala agak keterlaluan. Bagaimana ruang perut manusia yang begitu sempit dapat dimasukkan semua jenis makanan dan minuman yang dibeli itu sekali gus. Maka baki atau lebihan makanan dan minuman yang dibuang sebab tidak terdaya dimakan itulah yang dikatakan pembaziran.

Secara jelas, Nabi Muhammad hanya menggalakkan kita menyegerakan berbuka puasa tepat pada waktunya dan disunatkan berbuka dengan kurma atau buah-buahan yang lain. Jika tiada buah-buahan itu, berbukalah dengan meminum air. Kemudian hendaklah didahului solat Maghrib sebelum memakan makanan yang lain seperti nasi dan sebagainya. – (Riwayat al-Bukhari dan Muslim)

Baginda amat melarang perbuatan boros ketika berbuka puasa sehinggakan membawa kepada pembaziran. Perkara ini ada dijelaskan Rasulullah yang bermaksud, "Ketika Mu'awiyah berkunjung ke Kufah, maka Abdullah bin 'Amr bercerita mengenai Rasulullah, katanya Rasulullah SAW tidak pernah melampaui batas dan tidak pernah melakukan perkara keji (seperti pemborosan). Beliau juga berkata: Rasulullah bersabda: Sesungguhnya orang yang paling baik di antara kamu adalah orang yang paling baik budi pekertinya." – (Riwayat
al-Bukhari). Sikap Rasulullah itu sepatutnya dijadikan ikutan dan teladan semua
umat Islam.

Tuntutan puasa yang sebenarnya bukan sekadar menahan diri daripada makan dan minum semata-mata. Puasa adalah suatu bentuk latihan praktikal bagi mendidik roh, minda, jasad dan nafsu manusia ke arah pengabdian dan kepatuhan kepada Allah.

Justeru, kita perlu sedar bahawa Ramadan yang sedang dilalui ini banyak mendidik nafsu dan jasad kita agar sentiasa berjimat cermat dalam berbelanja. Berbekalkan didikan praktikal yang kita terima dalam bulan Ramadan ini, kita akan manfaatkan untuk mengharungi kehidupan dalam sebelas bulan yang berikutnya.

Ketika berbelanja untuk majlis berbuka puasa, kita juga seharusnya mengenangkan nasib saudara seagama yang berbuka puasa dalam keadaan serba kedaifan dan kekurangan. Mereka juga inginkan menjamah makanan yang lazat seperti orang lain. Namun, dengan kedaifan, membuatkan mereka berbuka dengan makan makanan yang mampu dibeli saja.

Oleh itu alangkah baiknya jika kita membanteras amalan pemborosan dan pembaziran yang keji itu dengan menggalakkan amalan kebajikan seperti bersedekah. Sedikit bantuan atau sumbangan yang kita hulurkan kepada golongan yang tidak berada, ada disediakan ganjaran pahala di sisi Allah.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Biro Laman Web
bp.Pengerusi PNI
JPS Malaysia
Read more...

Rabu, Ogos 26, 2009

Istighfar Amalan Kekal Nikmat, Hindar Musibah, Hapus Dosa

SESUNGGUHNYA kehidupan paling bernilai bagi seorang insan bermula dari saat dilantunkan taubat, dijatuhkan butir air mata dan diperah segenap perasaan yang mengaku berdosa. Taubat bukan hanya hak milik sesetengah mereka yang berdosa, kotor dan jelik pada pandangan manusia.

Taubat juga amalan nabi dan rasul, orang salih serta pejuang ilmu yang mengamalkan agamanya dengan segenap pengorbanan. Baginda SAW mengajar umatnya sentiasa berasa diri hina di hadapan Allah walaupun selepas berada pada kemuncak amal yang paling ikhlas.

Sehingga tidaklah lahir pada jiwa orang yang beramal itu rasa suci dan hebat berbanding orang lain. Betapa ramainya orang terseleweng selepas melakukan amal salih, iaitu apabila menganggap diri sempurna dan memandang rendah pada orang lain.

Belitan iblis terlalu halus, ia datang tanpa disedari orang beramal. Untuk itu, Baginda SAW mendidik sahabat supaya membiasakan diri melafazkan istighfar selesai saja mengerjakan sembahyang dan amal salih yang mungkin dicemari riak.

Istighfar yang memerlukan istighfar lainnya, begitulah hakikat apabila berada pada kemuncak ilmu dan amal. Semakin tinggi ilmu dan makrifah seorang hamba kepada Allah semakin jatuh hatinya rebah ke tanah, mengaku tidak mampu memikul amanah dan menyesal atas setiap detik berlalu dalam keadaan bermaksiat kepada Allah dan menganiaya manusia.

Alangkah peliknya, hamba yang tidak mengambil berat mengenai istighfar. Mengapa? Apakah kerana amalnya sudah cukup untuk menghapus kejahatannya, atau hatinya sudah mencapai tahap keikhlasan yang murni?

Apakah ilmu yang dimiliki mampu mendekatkan dirinya kepada Allah? Apakah sudah lahir akhlak mulia di mata manusia sehingga kedudukannya bagaikan permata berkilauan di tengah-tengah mereka?

Sedangkan Nabi SAW dan sahabat yang sudah berada pada tahap ketinggian dan kemuliaan di sisi Allah menyediakan masa, membuat pengakuan taubat pada penghujung malam pada waktu sahur. Tidakkah hamba lalai dan sedikit ilmu itu lebih memerlukan taubat untuk menghidupkan kembali jiwa mereka?

Sesungguhnya Rasulullah SAW berdoa dalam sembahyang malam dengan lafaz yang bermaksud: “Ya Allah, ampunilah kesalahanku, kebodohanku, sikapku yang malampaui batas dalam urusanku, dan semua dosaku yang Engkau lebih mengetahui mengenainya daripada diriku sendiri. Ya Allah, ampunilah kesungguhanku, kelalaianku, kesalahanku dan kesengajaanku yang semua itu ada pada diriku.” (Hadis riwayat Imam Al-Bukhari dan Muslim)

Jika kekasih Allah masih menganggap dirinya berdosa, mengapa manusia biasa tidak sudi mengaku hina? Sesungguhnya tangisan taubat umpama air hujan yang menyuburkan tanah, menghasilkan rimbun daun dan lebatnya buah.

Ia menghidupkan jiwa insan yang hampir mati, menggetarkan hati beku oleh maksiat dan membuka jalan bagi mengenali Tuhan. Oleh itu, hanya yang pernah merasai kemanisan taubat memahami hakikat ini.

Mereka tidak pernah jemu membuat pengakuan dalam hati dan lisan setiap kali melakukan suatu perbuatan, mengharap Allah mengampuni apa yang tersilap secara disedari atau tidak. Kemanisan taubat bukan hanya dapat dirasai dalam hati tetapi ia janji Allah bagi mereka yang menepati.

Begitulah khabar daripada al-Quran dan sunnah mengenai keutamaan taubat. Ada tiga kesenangan yang layak dimiliki pencinta taubat. Pertama, dikurniakan kenikmatan berpanjangan. Kemudian terhindar daripada pelbagai musibah dan ketiga, menjadi penghapus dosa.

Adapun dalilnya disebut dalam al-Quran dan hadis Rasulullah SAW yang menjadi cahaya bagi orang mencari jalan keselamatan.

Nabi Hud menyeru umatnya untuk kembali kepada Allah melalui firman-Nya yang bermaksud: “Dan hendaklah kamu meminta ampun kepada Tuhanmu dan bertaubat kepada-Nya. Nescaya Dia akan memberi kenikmatan yang baik (secara terus menerus) kepada kamu.” (Surah Hud, ayat 3)

Begitu juga Nabi Nuh yang bersabar selama 950 tahun menasihati umat supaya bertaubat. Al-Quran merakamkan kenyataan Nabi Nuh dengan janji yang turun daripada Allah yang bermaksud: “Maka aku (Nuh) katakan kepada mereka: Mohonlah ampun kepada Tuhanmu. Sesungguhnya Dia Maha Pengampun. Nescaya Dia akan mengirimkan hujan kepadamu dengan lebat dan memperbanyakkan harta dan anak-anak kamu, mengadakan kebun-kebun dan sungai-sungai untuk kamu.” (Surah Nuh ayat, ayat 10-12)

Syaikhul Islam Ibnu Taimiyah mengulas mengenai nikmat dikurniakan Allah kepada orang yang bertaubat, bahawa kenikmatan itu mencakupi jasmani dan rohaninya. Kerana ramai orang yang nampak saja bahagia dengan harta benda tetapi menderita jiwa dan rohaninya.

Sedangkan Allah tidak sesekali menurunkan kesusahan, kecemasan dan penderitaan kepada orang yang mencintai taubat dengan rezeki menggembirakan hati. Oleh itu, sesiapa merasai kesedihan dan suka merungut dengan pemberian Allah hendaklah memperbaharui taubatnya. Boleh jadi tiada keberkatan dalam rezekinya disebabkan dia meninggalkan taubat.

Yang kedua, taubat menjadi benteng melindungi seorang hamba daripada musibah. Firman Allah yang bermaksud: “Dan Allah tidak sesekali mengazab mereka, sedang kamu berada di antara mereka. Dan tidaklah pula Allah akan mengazab mereka sedang mereka meminta ampun.” (Surah Al-Anfal, ayat 33) Sesungguhnya ada dua jenis musibah dalam kehidupan manusia iaitu musibah yang memberi pengajaran semata-mata untuk mempertingkatkan keimanannya kepada Allah, berlaku kepada orang Islam dan musibah berupa azab yang
menutup peluang serta merta kepada orang kafir yang dilaknat. Walau bagaimanapun, musibah tetap menjadi suatu kenyataan menakutkan bagi orang mukmin dan mereka disuruh berlindung kepada Allah daripada sebarang mudarat yang boleh membahayakan iman.

Hakikatnya, musibah paling dahsyat bagi orang mukmin adalah terhalangnya diri daripada merasai kenikmatan bermunajat kepada Allah. Hal ini pernah diungkapkan melalui luahan jiwa seorang pendeta bani Israil seperti mana disebut dalam kitab Shaydul Khatir.

Ibnul Qayyim mengungkapnya: “Pendeta bani Israil itu berkata: Wahai Tuhanku, betapa aku sering melakukan maksiat kepada-Mu, tetapi mengapa tak kunjung datang azab-Mu menimpa diriku? Didatangkan ilham kepadanya melalui ilmunya: Alangkah besarnya azab Allah kepadamu, tetapi engkau tidak mengetahui hakikatnya. Tidakkah engkau berasa dirimu dihalangi daripada merasai kemanisan beribadat kepada-Nya?”

Untuk itu benteng bagi orang beriman adalah taubat kerana dengan istighfar sesukar apapun musibah yang ditelan ia tidak akan menjejaskan agamanya dan hatinya pun sentiasa diliputi kemanisan iman. Ia adalah janji dan pertolongan Allah kepada pencinta taubat.

Keutamaan taubat yang terakhir, ia menjadi penghapus dosa dan pembuka pintu syurga seperti firman Allah yang bermaksud: “Dan orang yang apabila melakukan perbuatan keji atau menganiaya diri sendiri, mereka ingat akan Allah lalu memohon ampun atas dosa mereka dan siapakah lagi yang dapat mengampuni dosa selain Allah? Dan mereka tidak meneruskan perbuatan kejinya itu sedang mereka mengetahui. Balasan bagi mereka ialah ampunan Allah dan
syurga yang mengalir di dalamnya sungai dan itulah sebaik-baik pahala bagi orang yang beramal.” (Surah Ali Imran, ayat 135-136) Sesungguhnya sesiapa yang mencari kasih sayang Allah, carilah ia dengan taubat, sesiapa yang menjual dunia untuk mendapatkan akhirat janganlah lupakan taubat, kerana walaupun amal soleh berjaya dikumpulkan tidak
mustahil dicemari hasutan syaitan.

Tangisilah dirimu, biarkan syaitan berputus asa. Hakikatnya, tangisanmu itu membuat syaitan menangis juga. Seperti mana dia menangis melihat seorang hamba bersujud kepada Allah, sedangkan dia dulu tidak mahu bersujud.


Penulis ialah Mufti Perlis

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Biro Laman Web
bp.Pengerusi PNI
JPS Malaysia
Read more...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...