Warkah Ramadhan

Nabi s.a.w bersabda: "Orang yang lebih berhak mendapat syafaatku pada hari kiamat ialah oarang yang lebih banyak selawatnya kepadaku." Ibn Mas'ud r.a

Jumaat, Oktober 16, 2009

Detik-Detik Kelahiran

Alhamdulillah......

Syukur ke hadrat ilahi kini aku dan isteri dikurniakan seorang anak lelaki. Nama aku dan isteri bagi Muhammad Adam Iman . Tp der konflik ckit pasal der 2 nama sbnrnya nama Muhammad Adam Iman atau Muhammad Adam Aqil. Tp memandangkan Aqil tu der sama dgn Aqil Hay (sume org tahu laa kan gosip ngan wassini tu) pendapat org pon sama so aku bg nama Muhammad Adam Iman.

Nyenyaknya tidur

Pengalamana tul nak tunggu beranak nie. Raya taun nie aku rasa cam x beraya.Pasal due bini aku kene raya ke 5. Tp sblm nie pon der 2 tarikh yg mengkonfiuskan aku. masa check awal pregnant doktor tu ckp due 31 ogos 2009 pastu tukar lak 24 september 2009. Jarak masa yg agak jauh. Pastu continue check kat Klinik Tanglin guna tarikh 24 Sept je.



Tp tunggu punya tunggu sampai raya 4 x der tanda-tanda pon. Risau gak bai pehal lak kan ngan bini aku nie.



23 Sept 2009 (Rabu)
Memandangkan der appoiment aku bwk bini aku g check kat klinik setiawan. Check sumer ok. Bini aku bg tau tunggu gak sampai der tanda. Klu dah kuar darah ke air terus gi hospital Manjung.


25 Sept 2009 (Jumaat)
X puas hati g lg kat klinik manertau der kesilapan teknikal. Jawapannya ttp sama walaupon dah due ckp tp kene tunggu gak. Nurse tu ckp klu x der per2 gak dtg ari Isnin nnt.


26 Sept 2009 (Sabtu)
Hari seterusnya menanti... x der tanda pe pon.


27 Sept 2009 (Ahad)
X der tanda jgk...hmmm..


28 Sept 2009 (Isnin)
Pg bgn bini aku ckp der air kuar ckit.. tp becampur ngan lendir. Psl sblm nie der kuar lendir jer. Xper laa.. tunggu laaa dulu tgk lak esok camner.



29 Sept 2009 (Selasa)
Bini aku kejutkan aku kul 3 pg. Psl dia ckp air byk kuar x campur dah ngan lendir. Aku amik kptsn g Hospital Manjung terus mungkin tanda2 tu dh der. Sampai kat spital aku ngan bini aku masuk dewan bersalin. Nurse tu suh check sumer dan amik nadi baby. Ramai giler nurse pelatih. Rambang mata gua beb. Hehehe.... Tp berdebar-debar lg tunggu bini aku check dlm bilik x kuar2. Dh siap sumer aku disuruh oleh nurse g check in wad. Dlm pale otak aku pk dh dekat laa nie bini aku nak beranak. Sume setle aku bwk masuk sume brg2 bini ngan baby ke wad 1 katil 24.


30 Sept 2009 (Rabu)
Mcm biasa kene g spital hantar brg pe yg patut. Bini aku ckp dh open 3.5 cm. Klu 4 dh leh msk blk bersalin. Darah pon dh der kuar. Dlm hati mgkn x lama lg niee.......


1 Oct 2009 (Khamis)
Pg dlm kul 1.30 pg tgh sdp kur2 bini aku kol dia dh msk dewan bersalin dh open 4 cm. Tgh mamai aku terus siap nak g spital. Pening giler pala dibuatnya. Tp aku lek jer dlm kul 2 pg aku sampai spital terus masuk kat dewan bersalin. Suasana sunyi sepi pe lg igt laaa mcm2 maklumla Hospital......Aku jumpa nurse ckp nk jumpa bini aku jap dia bg msk jumpa tp x leh lama. Aku tgk bini aku dh kene msk air. Aku nak tunggu tp x leh. Pe2 hal nnt dia bg tau klu bini dh bersalin. So... aku tunggu laa kat dlm keta. Aku sempat bc yasin dlm keta mendoakan memudahkan bini aku bersalin nnt.Dgn ujan renyai2 biler terlelap mcm2 aku mimpi. Tunggu punya tunggu sampai tertidur, azan subuh berkumandang. Selesai solat aku g sarapan kat kantin hospital. Dlm kul 7.30 pg aku msk dewan bersalin duk kat tmpt menunggu. Msk sorg mkck tunggu anak dia bersalin jgk. Pekerja Hospital sibuk kuar masuk bau sumer wangi2. Aku jer bau masam x mandi pg. Mcm2 laa aku bc ayat2 Quran berdebar beb bini x bersalin lg. Jam 9.30 aku dgr suara bayi. Dlm hati lega tanya gak anak aku ker tu?. Tinjau2 x nmpk per pon. Dtg sorg nurse bg tau kat mkck tu cucu dia dh kuar. Peh.... tunggu lama dh nie anak aku x kuar2 lg ker bgtau slh org. Duk tunggu2 tu nurse panggil nama bini aku aku terus tgk nurse tu ckp tgk nie anak awk kami bwk g ats klu nk tgk lg sila naik ats wad SCN. Sumer slmt. Sempat ler tgk ank aku dlm balang kaca. X dpt nak cam sgt2. Berdebar tgk bayi yg selama 40 minggu 5 hari dlm kandungan. Bersyukur sgt2 Ya Allah......anak aku lahir kul 9.57 pg berat 3.5 kg. X per laaa jap lg aku naik ats nak azan ngan qamat aku g tau nurse tu. Hampir sumer dlm phone book aku sms bg tau jue dh bersalin. (exited laaa beb). Pastu bertalu2 laaa ucapan tahniah aku terima. Rase cam best sgt2. Aku kene tunggu bini aku kuar dulu dr dewan bersalin msk ke wad 2. Di wad 2 katil 15 aku msk tgk bini aku. Smbl tersenyum tgk badannya lemah. Penat mengharungi selama berjam2 melahirkan. Klu aku der kat sblh dia agknya x tau laaa nak ckp. Slps menyuap bini aku mkn aku naik ke ats wad SCN tgk lak anak aku tuk di azankan. Br laa nie aku dpt tgk lbh dkt anak aku dgn rambut lbtnya dn saiz lbh dr bayi2 lain. Dgn suara menggigil nak menangis aku azankan anak aku. Dlm hati terdetik aku dh jd ayah rupanya. Nurse ckp anak aku kene thn lg psl kene demam kuning lps lahir.


Adam Iman berusia 2 hari
2 Oct 2009 (Jumaat)
Mcm biase hantar nasi kat bini aku psl mknn Hospital x der pantang. Maklumlah org bersalin byk pantang nya. Mak mertua aku bekalkan ikan kerisi bakar ngan nasi putih jer. Ptg tu doktor tlh bnrkn bini aku check out wad. Mmndgkn anak di tahan lg bini aku terpksa lak menjaganya di wad SCN.


3 Oct 2009 (Sabtu)
Biaser ler hantar nasi sambil tgk anak. Rindu x puas tgk anak rasenya. Bajet leh kur ari nie tp x leh jgk pasal kuning naik 8.


4 Oct 2009 (Ahad)
Kuning naik 9. Aik mkn tinggi lak. Bini aku cuba bg mnm susu dada tp anak aku x nak. Mgkn x byk susu yang kuar. Mgkn sok leh check out doktor tu ckp. Psl bayi yg baru lahir klu bacaan kuning 10 di kira normal lg.


5 Oct 2009 (Isnin)
Aku g spital hantar nasi. Tunggu lama laaa jgk kptsn doktor. dlm kul 5 br dpt kptsnnya. Alhamdulillah bacaan msh 10.5 tp doktor bg blk. X per laa sumer dh selamat.


Selama seminggu lbh aku berurusan dgn Hospital. Rasa bebas sgt2 x der urusan lg dgn hospital.


Kini anak aku berusia lbh kurg 2 minggu lbh. kuning pon dh ok. aku bg dia mkn ubat homopathi. Cume skrg nie laa de kembung perut ckit. Ssh nak tido mlm bini aku sms. Maklumlah aku skrg kat kl bini aku kat Setiawan trpaksa aku ulg alik seminggu sekali.

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...